Frågor och svar

 

1       Klientportalen Maisa. 3

1.1         Vad är Maisa?. 3

1.2         Vem kan använda Maisa?. 3

1.3         Hur loggar jag in på Maisa?. 4

1.4         Vad betyder stark autentisering?. 4

1.5         Måste man ha en viss ålder för att kunna logga in på Maisa?. 4

2       Mina uppgifter. 4

2.1         Ser jag mina undersökningsresultat i Maisa?. 4

2.2         Var hittar jag socialvårdsbesluten som gäller mig?. 4

2.3         Vilka dokument ser jag i Maisa?. 4

2.4         Ser jag alla mina social- och hälsovårdsuppgifter i Maisa?. 4

2.5         Varför ser jag inte mina gamla social- och hälsovårdsuppgifter i Maisa?. 5

2.6         Var hittar jag min journal?. 5

2.7         Hur ser jag mina uppgifter i Maisa om jag har förbjudit att data överlåts mellan olika register?  5

2.8         Vad ska jag göra om jag hittar fel i mina uppgifter i Maisa?. 5

2.9         Var kan jag uppdatera mina uppgifter?. 5

3       Maisas funktioner. 5

3.1         Hur och till vem kan jag skicka meddelanden?. 5

3.2         Hur bokar jag tider?. 6

3.2.1          Vad är öppen tidsbokning?. 6

3.2.2          Vad är direkt tidsbokning?. 6

3.2.3          Vad är biljettidsbokning?. 6

3.2.4          Vad är tidsbokning till första besök på rådgivningsbyrå?. 6

3.2.5          Vad är kö för avbokade tider?. 6

3.3         Vad innebär funktionen Förberedelser inför ditt besök?. 7

3.4         Kan jag förnya recept via Maisa?. 7

3.5         Var hittar jag pålitlig information om hälsan?. 7

3.6         Hur tar jag kontakt med socialvården?. 7

3.7         Kan jag kontakta skuldrådgivningen via Maisa?. 7

3.8         Kan jag lämna en ansökan om social kredit via Maisa?. 7

3.9         Maisas frågeformulär. 7

3.9.1          Alltid tillgängliga enkäter. 7

3.9.2          Förfrågningar som anknyter till vård/service. 7

3.9.3          Vad betyder ”Samtycke till kontakt gällande eventuella kommande vetenskapliga undersökningar”?  8

3.10      Maisas uppföljningsblanketter. 8

3.11      Vad är ett videobesök?. 8

3.11.1        Hur bildas videoförbindelsen?. 8

3.11.2        Varför har videobesöket inget ljud?. 9

3.11.3        Varför har videobesöket ingen bild?. 9

3.11.4        Vad ska jag göra om videobesöket trots mina försök inte fungerar?. 9

4       Uträtta ärenden för en annan person i Maisa. 9

4.1         Vad innebär det att uträtta ärenden för en annan?. 9

4.2         Fullmaktens omfattning. 9

4.3         Hur ger jag en annan person rättigheter att uträtta ärenden för mig i Maisa?. 9

4.4         Kan jag se en annan persons journal i Maisa?. 9

4.5         Kan jag ställa frågor om en annan person via mitt Maisa-konto?. 9

4.6         Kan jag ha ett gemensamt Maisa-konto med min maka/make?. 10

4.7         Kan jag företräda mitt minderåriga barn?. 10

4.8         Varför kan jag inte uträtta ärenden för mitt barn som är under 10 år fast barnet står under gemensam vårdnad?. 10

5       Anpassa din Maisa. 10

5.1         Var kan jag ändra mina Maisa-inställningar?. 10

5.2         Varför ser min Maisa helt annorlunda ut än min väns/familjemedlems?. 10

5.3         Varför uppdateras inte impulserna på första sidan?. 10

5.4         Får jag en impuls om nya recept?. 11

5.5         Får jag impulser om att det kommit meddelanden till en person som jag företräder i Maisa?. 11

6       Användning av Maisa. 11

6.1         Hur säker är Maisa?. 11

6.2         Datasekretessen i Maisa. 11

6.3         Vad behöver jag för att använda Maisa?. 11

6.4         Hur navigerar jag i Maisa-portalen?. 11

6.5         Jag blev utloggad från Maisa. Vad hände?. 11

6.6         Varför kan jag inte logga in på Maisa?. 12

6.7         Jag godkände inte användarvillkoren och nu kan jag inte logga in på Maisa. Vad ska jag göra?  12

6.8         Hur loggar jag ut från Maisa?. 12

7       Mobilappen Maisa. 12

7.1         Med vilka apparater kan jag använda mobilappen Maisa?. 12

7.2         Hur loggar jag in på mobilappen Maisa?. 12

7.3         Vilka Maisa-funktioner kan jag använda med mobilappen?. 13

7.4         Hur kan jag reglera impulser?. 13

8       Vem kan jag kontakta om jag har ytterligare frågor?. 13

 

1         Klientportalen Maisa

1.1        Vad är Maisa?

Maisa är en personlig, avgiftsfri och datasäker digital kanal för kommunikation mellan medborgare och yrkespersoner inom social- och hälsovården. Den tillhandahålls av kommuner och Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt som anlitar klient- och patientdatasystemet Apotti. I Maisa kan du på ett datasäkert sätt via en webbläsare eller mobilt följa med och ta del av information som anknyter till din hälsa. I Maisa-portalen kan du

·         Ta del av och komplettera dina social- och hälsovårdsuppgifter

·         Boka tider och se kommande händelser

·         Se din hälsosammanfattning

·         Förbereda dig inför dina besök och svara på förfrågningar

·         Ta del av undersökningsresultat

·         Vara i kontakt med yrkespersoner som sköter dig eller dina ärenden på ett datasäkert sätt

·         Förnya recept på Mina Kanta-sidor

·         Ta del av hälsorelaterad information från tillförlitliga källor

1.2        Vem kan använda Maisa?

Alla som bor inom Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt kan logga in på Maisa.

De egentliga Maisatjänsterna kan från och med november 2018 anlitas av patienterna på HUS Pejas sjukhus. Maisa används inom Vanda stads hälsovårdstjänster och en del av socialtjänsterna (tjänster för barnfamiljer, tjänster för personer i arbetsför ålder, barnskydd, krisarbete och tjänster för äldre).

Några undantag:

·         Du kan logga in på Maisa även om du bor utanför Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt om du av någon anledning är klient/patient i en social- eller hälsovårdsenhet som anlitar Apotti-systemet.

·         Om du bor utanför Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt men har ett barn under 10 år som är klient/patient i en enhet inom social- och hälsovården på Vanda eller HUS Pejas kan du logga in på Maisa för att uträtta ärenden för ditt barn (se 4. Uträtta ärenden för en annan person i Maisa).

·         Om du bor utanför Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt men företräder en myndig person som är klient/patient i en enhet inom social- och hälsovården på Vanda eller HUS Pejas (t.ex. närståendevårdare) kan du logga in på Maisa för att uträtta ärenden för denna person (se 4. Uträtta ärenden för en annan person i Maisa).

1.3        Hur loggar jag in på Maisa?

Du kan logga in på Maisa antingen via en webbläsare på adressen www.maisa.fi eller via mobilappen Maisa som du laddar ner från Apple Store eller Play Butik. Inloggningen kräver stark autentisering (bankkoder, mobilcertifikat, elektroniskt id-kort).

Vissa anmälningar inom socialvården (barnskyddsanmälan, anmälan om hjälpbehov hos en äldre person eller en person i arbetsför ålder) kan lämnas anonymt utan inloggning.

1.4        Vad betyder stark autentisering?

För att logga in på Maisa krävs stark autentisering, dvs. något av följande:

·         Nätbankskoder

·         Elektroniskt id-kort

·         Mobilcertifikat

Det är mycket viktigt att social- och hälsouppgifter hålls privata och skyddade. Till skillnad från vanlig e-post kräver utbyte av information via Maisa att du är inloggad i tjänsten genom stark autentisering. Stark autentisering sammankopplas med personens officiella identitet och informationen i befolkningsdatasystemet. Då kan man lita på att det är rätt personer man sköter sina ärenden med, också på nätet.

1.5        Måste man ha en viss ålder för att kunna logga in på Maisa?

Alla som bor inom Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt oberoende av ålder kan logga in på Maisa (se 1.2 Vem kan använda Maisa?). För att logga in ska du ha antingen ett elektroniskt id-kort (separat kortavläsare behövs), ett mobilcertifikat eller bankkoder.

2         Mina uppgifter

2.1        Ser jag mina undersökningsresultat i Maisa?

Du kan se t.ex. resultat av laboratorie- och röntgenundersökningar i Maisa. En del av resultaten visas först då en yrkesperson diskuterat dem med dig. Du hittar undersökningsresultaten under rubriken Mina uppgifter i menybalken upptill på sidan.

2.2        Var hittar jag socialvårdsbesluten som gäller mig?

Dina socialvårdsbeslut hittar du t.ex. via den övre menybalken genom att klicka på Mina uppgifter – Socialvård – Ansökningar/Kontakter/Beslut. Ett nytt beslut skapar en impuls som visas på Maisas första sida. Klicka på den för att se beslutet.

2.3        Vilka dokument ser jag i Maisa?

I Maisa visas bl.a. social- och hälsovårdens besökssammanfattningar och officiella journalanteckningar samt socialvårdens beslut. Du hittar dem under rubrikerna Mina uppgifter - Mina besök i menybalken upptill på sidan.

2.4        Ser jag alla mina social- och hälsovårdsuppgifter i Maisa?

Maisa visar de uppgifter om dig som uppdaterats i Apottisystemet. Det finns dock äldre information som inte överförs till det nya systemet. T.ex. uppgifter om dina mediciner uppdateras i samband med ditt första vårdbesök.

2.5        Varför ser jag inte mina gamla social- och hälsovårdsuppgifter i Maisa?

I Maisa visas bara sådana data från den offentliga social- och hälsovården inom HUS-området som samlas om dig via Apotti-systemet. I Finland har man på riksnivå fattat beslut om att tjänsterna Kanta och Mina Kanta-sidor utgör det primära arkivet för patientinformation. Apotti och Maisa är smidigt integrerade i dessa tjänster. Via Maisa har du tillgång till dessa mera omfattande data på Mina Kanta-sidor utan separat inloggning. Denna gränsdragning bidrar till åskådlighet och ökad användarvänlighet.

2.6        Var hittar jag min journal?

Om du har bett att se dina klient-/patientjournaler kan du ladda ner dem via rubrikerna Mina uppgifter – Dokumentcenter i den övre menybalken. Journalerna finns i PDF-format. Du kan behöva ett separat program för att läsa PDF-filer.

Be om journalerna enligt serviceleverantörens eller vårdgivarens instruktioner.

2.7        Hur ser jag mina uppgifter i Maisa om jag har förbjudit att data överlåts mellan olika register?

Om du har förbjudit överlåtelse av uppgifter om dig mellan olika register ser du efter inloggningen kontona för registren enligt de förbud du ställt på Mina Kanta-sidor. När du loggat in väljer du det register du vill granska.

Dina olika konton visas på samma sätt som konton som tillhör personer vars ärenden du har rätt att sköta (t.ex. maka/make, förälder, barn) (se 4.1 Vad innebär det att uträtta ärenden för en annan?).

2.8        Vad ska jag göra om jag hittar fel i mina uppgifter i Maisa?

Om du upptäcker ett fel t.ex. i din besökssammanfattning, kontakta service- eller vårdenheten i fråga.

2.9        Var kan jag uppdatera mina uppgifter?

Dina officiella adressuppgifter uppdateras automatiskt via Befolkningsregistercentralen. Om du vill lägga till en tillfällig adress eller uppdatera ditt telefonnummer eller din e-postadress gå till Inställningar – Aviseringsinställningar och kontaktinformation (se 5. Anpassa din Maisa).

3         Maisas funktioner

3.1        Hur och till vem kan jag skicka meddelanden?

Meddelanden hittas bl.a. via Ta kontakt – Meddelanden i den övre menybalken. Klicka på ”Ställ en fråga” och sedan ”Ny fråga” eller ”Respons på Maisa” (se 8. Vem kan jag kontakta om jag har ytterligare frågor?).

Välj alternativet ”Ny fråga” för att skicka en fråga som gäller vård eller service. I den första rullgardinsmenyn väljer du en mottagare för meddelandet. I den andra rullgardinsmenyn väljer du ämne för meddelandet. Du kan bifoga filer genom att klicka på ”Bifoga fil”.

Alla Vandabor kan skicka meddelanden till sitt vårdteam på hälsostationen. Du kan även skicka meddelanden till sådana öppenvårdsenheter som du varit i vård- eller servicekontakt med högst sex månader tidigare eller där du har en bokad vård- eller servicekontakt inom de sex kommande månaderna och där meddelandefunktionen finns i bruk. Enheterna fattar självständigt beslut om huruvida de vill använda meddelandefunktionen. I rullgardinsmenyn ”Välj mottagare” hittar du alla enheter och yrkespersoner som du kan skicka meddelanden till.

3.2        Hur bokar jag tider?

Du kan boka tider till vissa social- och hälsovårdstjänster via Maisa. Beroende på typen kan tiden bokas antingen som öppen tidsbokning (se 3.2.1 Vad är öppen tidsbokning?), som direkt tidsbokning (se 3.2.2 Vad är direkt tidsbokning?), som biljettidsbokning (se 3.2.3 Vad är biljettidsbokning?) eller som tidsbokning till första besök på rådgivningsbyrå (se 3.2.4 Vad är tidsbokning till första besök på rådgivningsbyrå?). Tidsbokningsfunktionerna hittar du t.ex. via rubriken Min Maisa i den övre menybalken.

3.2.1        Vad är öppen tidsbokning?

Med öppen tidsbokning avses tidsbokning där tiderna som kan bokas är tillgängliga för alla och tidsbokningen inte kräver inloggning i Maisa. För närvarade kan öppen tidsbokning användas i samband med kuratortjänster, tjänster för barnfamiljer och tjänster för personer i arbetsför ålder.

Till den öppna tidsbokningen kommer du via din hemkommuns internetsidor eller via rubriken Min Maisa – Boka en tid, där du klickar på länken ”Sök ny yrkesperson” i den högra sidbalken.

3.2.2        Vad är direkt tidsbokning?

Med direkt tidsbokning avses tidsbokning där du blir erbjuden att boka vissa tider. Urvalet beror på dina tidigare och kommande service- och vårdkontakter. Direkt tidsbokning används av vissa tjänster inom social- och hälsovården. Alla Vandabor har möjlighet till direkt tidsbokning till den egna hälsostationen.

Till den öppna tidsbokningen kommer du via rubrikerna Min Maisa – Boka en tid i menyn upptill på sidan. Här ser du alla olika tidsbokningstyper du kan använda.

3.2.3        Vad är biljettidsbokning?

Med biljettidsbokning avses tidsbokning där bokningen blir möjlig efter att en yrkesperson skapat en tidsbokningsbiljett åt dig t.ex. i samband med en vård-/servicekontakt. Du får ett meddelande om biljettidsbokning enligt de aviseringsinställningar du gjort i Maisa (se 5. Anpassa din Maisa). Du kommer till biljettidsbokningen via rubrikerna Min Maisa – Boka en tid. Nya biljetter visas också bland impulserna på första sidan. Klicka där för att komma direkt till biljettidsbokningen.

3.2.4        Vad är tidsbokning till första besök på rådgivningsbyrå?

Tidsbokning till första besök på rådgivningsbyrå är avsedd för mammor som vill boka sitt första rådgivningsbyråbesök under graviditeten. Du kommer till tidsbokningen efter att du svarat på ett par preciserande frågor. Till den här tidsbokningen kommer du via rubrikerna Min Maisa – Boka en tid – Boka tid till första besök på rådgivningsbyrå i den övre menybalken.

3.2.5        Vad är kö för avbokade tider?

När du bokar en tid i Maisa kan du ställa dig i kön för avbokade tider. Detta gäller bara vissa tidsbokningar.

När du har ställt dig i kön för avbokade tider kan du bli erbjuden en mottagningstid som blivit ledig på grund av avbokning, om den nya tiden är minst tre dagar före din ursprungliga bokning. Den erbjudna tiden visas i Maisa där du kan antingen godkänna eller avböja den. Erbjudandet gäller 15 timmar. Även om du avböjer den erbjudna tiden är du kvar i kön för avbokade tider och kan få nya erbjudanden.

Om du vill få sms eller e-post om att du blivit erbjuden en avbokad mottagningstid måste du göra behövliga aviseringsinställningar (se punkt 5. Anpassa din Maisa).

3.3        Vad innebär funktionen Förberedelser inför ditt besök?

Du kan förbereda dig inför ett kommande besök med hjälp av denna funktion. Klicka på länken ”Inför ditt besök” vid det aktuella besöket i Att göra-listan på första sidan eller på rubrikerna Mina uppgifter – Mina besök – Kommande besök i den övre menybalken.

Programmet styr dig att kontrollera dina kontaktuppgifter, dina mediciner, allergier och diagnoser. Samma gäller frågeformulär eller blanketter med förhandsinformation som yrkespersoner eventuellt önskar att du fyller i före besöket.

3.4        Kan jag förnya recept via Maisa?

Du kan be att få dina recept förnyade via Maisa.  Denna funktion hittas i menybalken upptill på sidan under rubrikerna Min Maisa – Förnya recept. Receptförnyelserna görs via Mina Kanta-sidor. Klicka på länken Mina Kanta-sidor. Du behöver inte logga in på Mina Kanta-sidor separat.

Se även: 5.5 Får jag en impuls om nya recept?

3.5        Var hittar jag pålitlig information om hälsan?

Via rubrikerna Min Maisa – Sök i Terveyskirjasto i den övre menybalken kommer du åt pålitlig och uppdaterad information (mestadels på finska) om t.ex. vacciner, medicinering och diagnoser.

3.6        Hur tar jag kontakt med socialvården?

Om du har en aktiv klientrelation till en enhet inom socialvården kan du skicka ett meddelande dit via Ta kontakt – Meddelanden (se 3.1 Hur och till vem kan jag skicka meddelanden?).

Om du vill kontakta socialvården eller lämna en socialvårdsansökan kan du göra det t.ex. via Min Maisa – Lämna in ansökan eller kontakta socialvården i den övre menybalken. Klicka på Skicka in ansökning för att skapa en ny ansökan eller kontakt.

3.7        Kan jag kontakta skuldrådgivningen via Maisa?

Nej, det kan du inte. Skuldrådgivningen ingår inte i Maisas funktioner.

3.8        Kan jag lämna en ansökan om social kredit via Maisa?

Ansökan om social kredit är inte automatiskt tillgänglig i Maisa. Du ska först ta kontakt med socialvården som fattar beslut i ärendet.

3.9        Maisas frågeformulär

3.9.1        Alltid tillgängliga enkäter

I Maisa finns en del enkäter som kan fyllas i när som helst, t.ex. blanketten för att bedöma risken att få typ 2-diabetes. Du kan fylla i blanketten och skicka svaren till en yrkesperson. När du skickat in dina svar sparas de som dina patient-/klientuppgifter. Yrkespersonen tar inte automatiskt kontakt med dig efter att du fyllt i en alltid tillgänglig enkät. Om du är orolig över din situation kontakta vård-/serviceleverantören t.ex. via meddelandefunktionen i Maisa.

Du hittar dessa enkäter via rubrikerna Min Maisa – Självutvärderingar och frågeformulär i den övre menybalken.

3.9.2        Förfrågningar som anknyter till vård/service

Yrkespersoner kan skicka olika förhandsinformations- och frågeformulär till dig via Maisa till exempel med anledning av ett kommande besök eller en befintlig vårdkontakt. När du fyller i frågeformuläret redan innan ditt besök har yrkespersonen tillgång till dina uppgifter i god tid. Dessutom sparas svaren bland dina patient-/klientuppgifter.

Dessa frågeformulär hittar du via rubrikerna Min Maisa – Självutvärderingar och frågeformulär i den övre menybalken. Ett nytt frågeformulär skapar dessutom en impuls på första sidan i Maisa. Klicka på den för att svara på frågorna. Om frågeformuläret är kopplat till ett kommande besök kan du fylla i det också via impulsen ”Inför ditt besök”.

3.9.3        Vad betyder ”Samtycke till kontakt gällande eventuella kommande vetenskapliga undersökningar”?

I listan över alltid tillgängliga enkäter finns blanketten Samtycke till kontakt gällande eventuella kommande vetenskapliga undersökningar. Den kan du använda för att ge ditt samtycke till att bli kontaktad med anledning av kommande vetenskapliga undersökningar. Med samma blankett kan du vid behov även återta ditt samtycke.

Om du samtycker till att bli kontaktad, visas denna information i din patient-/klientjournal.

3.10    Maisas uppföljningsblanketter

Yrkespersoner kan via Maisa skicka olika uppföljningsblanketter till dig. Sådana är t.ex. blanketter för att följa upp ditt blodtryck eller blodsocker. Du kan fylla i blanketten när det passar dig bäst och resultaten du matar in överförs automatiskt till den aktuella yrkespersonen och sparas som en del av din patient-/klientjournal.

Du hittar uppföljningsblanketterna via rubrikerna Min Maisa – Uppföljningsblanketter i den övre menybalken. När du får en ny uppföljningsblankett dyker det dessutom upp en impuls på första sidan i Maisa. Klicka på den för att göra egenuppföljning.

Att göra-förteckningen på första sidan visar påminnelser om aktiva uppföljningsblanketter. Här kan du emellertid inte klicka dig fram till uppföljningen.

3.11    Vad är ett videobesök?

I vissa fall kan ett vanligt mottagningsbesök ersättas av ett videobesök. Då bildas det en förbindelse mellan patienten/klienten och yrkespersonen med hjälp av Maisas Videobesök. Du kan använda funktionen efter att yrkespersonen bokat ett Videobesök åt dig. Du hittar videobesöket antingen via rubrikerna Mina uppgifter – Mina besök – Uppgifter – Klicka här för att komma till videobesök i övre menybalken eller via impulsen Nästa besök på första sidan.

3.11.1    Hur bildas videoförbindelsen?

Vi rekommenderar att du använder webbläsaren Google Chrome eller Firefox. Andra webbläsare kan kräva att du laddar ner appen Maisa Videovastaanotto. Då ska du ha hämtat appen INNAN du ansluter dig till videobesöket.

Om webbläsarfönstret inte öppnas automatiskt måste du tillåta poppuppfönster i din webbläsare. De olika webbläsarna har olika sätt att göra detta (klicka på namnet på webbläsaren för att se anvisningarna: Google Chrome, Internet Explorer, Microsoft Edge, Mozilla Firefox). Om videobesöket inte startar med den webbläsare du använder testa gärna en annan.

Förbindelsen till videobesöket bildas automatiskt när du klickar på länken ”Klicka här för att komma till videobesök”. Besöket öppnas i ett nytt webbläsarfönster. Om yrkespersonen ännu inte hunnit logga in, vänligen vänta en stund. Förbindelsen öppnas när yrkespersonen loggar in.

Din dator kan be om lov att använda kamera och mikrofon. Tillåt det för att få i gång ljudet och bilden för videobesöket.

Vissa webbläsare kan kräva att en tilläggsdel laddas ner för funktionen videobesök.

3.11.2    Varför har videobesöket inget ljud?

Kontrollera att din dator har ljudet på och att ljudnivån är tillräckligt hög. Försäkra dig om att videobesöket har ljudet på och att mikrofonen inte är avstängd.

3.11.3    Varför har videobesöket ingen bild?

Kontrollera att kameran i datorn inte har täckts. Om du använder en kamera som ansluts till datorn, kontrollera att sladdarna är korrekt inkopplade.

3.11.4    Vad ska jag göra om videobesöket trots mina försök inte fungerar?

Om du inte får videobesöket att fungera kontakta den enhet dit videobesöket har bokats.

  

4         Uträtta ärenden för en annan person i Maisa

4.1        Vad innebär det att uträtta ärenden för en annan?

En myndig person kan ge en annan myndig person rättigheter till sitt Maisa-konto. Beroende på hur omfattande rättigheterna är kan den befullmäktigade t.ex. läsa och skicka meddelanden och boka tider.

4.2        Fullmaktens omfattning

När du befullmäktigar en annan myndig person att använda ditt Maisa-konto ska du samtidigt bestämma hur omfattande fullmakten är.

1.       Fulla rättigheter: den befullmäktigade har samma rättigheter som du själv

2.       Tidsbokning och meddelanden: den befullmäktigade ser inte t.ex. dina diagnoser eller mediciner men kan boka tider och skicka meddelanden på dina vägnar

3.       Endast läsrättigheter: den befullmäktigade ser allt men kan inte boka tider eller skicka meddelanden

4.3        Hur ger jag en annan person rättigheter att uträtta ärenden för mig i Maisa?

När du vill ge en annan myndig person rättigheter till ditt Maisa-konto kan du göra det via rubrikerna Min Maisa – Självutvärderingar och frågeformulär i den övre menybalken. Genom att fylla i blanketten ”Fullmakt att företräda en annan person”, som finns bland frågeformulären, ger du en utvald person rätt att företräda dig i Maisa.

Det går också bra att göra fullmakten på vård-/serviceleverantörens verksamhetsenhet. 

4.4        Kan jag se en annan persons journal i Maisa?

Det kan du bara om den andra personen gett dig fullmakt att uträtta ärenden på sina vägnar. (Se 4.1 Vad innebär det att uträtta ärenden för en annan?).

4.5        Kan jag ställa frågor om en annan person via mitt Maisa-konto?

Nej, det kan du inte. Maisa har direkt kontakt med data om dina social- och hälsotjänster. När du ställer frågor via ditt Maisa-konto sparas informationen i dina uppgifter och inte i den andra personens journaler.

4.6        Kan jag ha ett gemensamt Maisa-konto med min maka/make?

Det kan du inte. Social- och hälsovårdsuppgifterna är personliga, så var och en ska ha sitt eget Maisa-konto. Ni kan emellertid ge varandra rättigheter att företräda den andra i Maisa. (Se 4.1 Vad innebär det att uträtta ärenden för en annan? och 4.3 Hur ger jag en annan person rättigheter att uträtta ärenden för mig i Maisa?)

4.7        Kan jag företräda mitt minderåriga barn?

Vårdnadshavaren kan uträtta ärenden för sina barn under 10 år i Maisa. Vårdnadshavarens rätt att företräda sitt barn kontrolleras mot Befolkningsdatasystemet i samband med varje inloggning. När det gäller åldersgränser följer Maisa nationella riktlinjer.

För att uträtta ärenden för ditt barn som är under 10 år ska du logga in på ditt eget Maisakonto. Efter inloggningen väljer du ikonen för ditt barns konto upptill på sidan för att komma till barnets Maisa.

Du kan logga in på Maisa och sköta ditt barns ärenden även om du bor utanför Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt om ditt barn under 10 år är klient i HUS Pejas.

Barn och unga på 13–17 år ska alltid använda Maisa med sina egna koder (se 1.3 Hur loggar jag in på Maisa? och 1.4 Vad betyder stark autentisering?).

4.8        Varför kan jag inte uträtta ärenden för mitt barn som är under 10 år fast barnet står under gemensam vårdnad?

Vid gemensam vårdnad är det fråga om ett avtal om hur vårdnaden fördelas. Om det i avtalet eller förordnandet om gemensam vårdnad tas ställning till ärenden som inte enbart gäller barnets boende, kan vårdnadshavaren inte sköta barnets ärenden i tjänsten.

5         Anpassa din Maisa

5.1        Var kan jag ändra mina Maisa-inställningar?

Klicka på rubriken Inställningar i den övre menybalken för att ändra dina personliga uppgifter och inställningar:

I avsnittet Personuppgifter kan du t.ex. ange tillfälliga adressuppgifter och uppdatera ditt civilstånd.

Klicka på Aviseringsinställningar för att fastställa hur du vill ta emot Maisa-aviseringar som gäller t.ex. tidsbokning och kommunikation.

I avsnittet Anpassa ser du t.ex. vems uppgifter du har tillgång till och vem som ser dina uppgifter (se punkt 4. Uträtta ärenden för en annan person i Maisa).

5.2        Varför ser min Maisa helt annorlunda ut än min väns/familjemedlems?

Innehållet i Maisa och skärmbilderna varierar enligt användare i och med att Maisa har direkt kontakt med användarnas patient- och klientuppgifter. Till exempel befintliga vård-/servicekontakter kan ge olika sätt att boka tider eller ta kontakt. Vissa Maisafunktioner visas bara för bestämda patient-/eller klientgrupper (t.ex. tidsbokningen till första besök på rådgivningsbyrå).

5.3        Varför uppdateras inte impulserna på första sidan?

Impulserna på första sidan (gäller t.ex. nya meddelanden, brev, tidsbokningsbiljetter) uppdateras inte under en pågående Maisa-session. Om du t.ex. får en ny tidsbokningsbiljett under tiden du är inloggad i Maisa, kommer det ingen impuls på första sidan. Du hittar dock tidsbokningsbiljetten via tidsbokningsfunktionen. Om du loggar ut från Maisa och sedan in igen dyker impulsen upp på första sidan.

5.4        Får jag en impuls om nya recept?

När du gör en elektronisk begäran om receptförnyelse via Maisa styrs du automatiskt utan separat inloggning till Mina Kanta-sidor (se 3.5 Kan jag förnya recept via Maisa?). Om du vill få ett meddelande när receptet har förnyats ska du göra inställningar för detta enligt instruktionerna på Mina Kanta-sidor i samband med att du ber att receptet ska förnyas.

När det gäller receptförnyelser inom Apotti, som inte görs på Mina Kanta-sidor, kan du definiera huruvida du vill få en impuls eller inte via den övre menybalken Inställningar - Aviseringsinställningar - Hälsa - Förnya recept.

5.5        Får jag impulser om att det kommit meddelanden till en person som jag företräder i Maisa?

För att bestämma hur du vill bli informerad om meddelanden som skickats till personen som du företräder i Maisa gå till Inställningar – Aviseringsinställningar i den övre menybalken. När du kryssar för rutan ”Använd för alla journaler som jag har tillgång till” får du motsvarande impulser som när det gäller dina egna meddelanden. 

Om du vill ha olika inställningar för en annan person gå till hens journal och uppdatera och spara sidan Aviseringsinställningar.

6         Användning av Maisa

6.1        Hur säker är Maisa?

Det är mycket viktigt att social- och hälsouppgifter hålls privata och skyddade. För att hantera uppgifterna krävs stark autentisering (se 1.3 Hur loggar jag in på Maisa?).

6.2        Datasekretessen i Maisa

Webbtjänsten Maisa ger sina användare möjlighet att ta del av sina klient- och patientuppgifter inom social-, hälso- och sjukvården. Därtill säkerställer den bl.a. datasäker kommunikation med yrkespersoner inom social-, hälso- och sjukvården i icke-brådskande ärenden.

6.3        Vad behöver jag för att använda Maisa?

För att använda portalen behöver du en dator eller en mobil apparat samt en internetförbindelse. Maisa fungerar säkrast då webbläsaren är uppdaterad till nyaste versionen. Mobilappen Maisa fungerar med mobilapparater som har operativsystemet Android eller iOS (iOS 10.0 eller nyare, Android 6.0 eller nyare). Ladda ner appen från appbutiken (Apple Store, Play Butik).

6.4        Hur navigerar jag i Maisa-portalen?

När du navigerar i Maisa rekommenderas det att du använder portalens egna navigeringstangenter. I vissa situationer kan du t.ex. få ett felmeddelande om du använder webbläsarens tillbaka-knapp.

6.5        Jag blev utloggad från Maisa. Vad hände?

Du blir automatiskt utloggad när portalen varit oanvänd i över 30 minuter. Portalen påpekar att tidsgränsen närmar sig innan du loggas ut.

Ibland kan utloggning bero på en felsituation på servern. Då kan du logga in på nytt och fortsätta sköta dina ärenden.

6.6        Varför kan jag inte logga in på Maisa?

Se 1.2 Vem kan använda Maisa?

Att du inte kan logga in på Maisa kan bero på att du inte är patient/klient i en service- eller vårdenhet som anlitar Apotti-systemet.

Om du är patient/klient i en service- eller vårdenhet som anlitar Apotti-systemet på Vanda stad eller HUS sjukvårdsdistrikt och inloggningen trots allt misslyckas:

·         Kontrollera att du har valt rätt identifieringstjänst (t.ex. bank). Om du har problem med att ge identifieringsuppgifter kontakta serviceleverantören.

·         Om det uppstår problem i samband med inloggningen kan det bero på identifieringstjänsten. För att logga in på Maisa krävs stark autentisering (se 1.4 Vad betyder stark autentisering?), och denna funktion tillhandahålls av identifieringstjänsten Suomi.fi. Vid problem med identifieringen kan du ta kontakt med Medborgarrådgivningen (www.medborgarradgivning.fi, tfn 0295 000).

·         Det kan förekomma kortvariga serviceavbrott i Maisa, och då kan portalen inte användas. Försök att logga in på nytt om en stund.

I vissa fall av störande beteende kan klienten nekas tillgång till Maisa.

6.7        Jag godkände inte användarvillkoren och nu kan jag inte logga in på Maisa. Vad ska jag göra?

För att logga in på Maisa måste du godkänna användarvillkoren. Om du inte godkänner användarvillkoren inaktiveras ditt Maisa-konto. För att aktivera kontot på nytt ta kontakt med din vård-/serviceleverantör.

6.8        Hur loggar jag ut från Maisa?

Logga alltid ut från tjänsten när du slutar använda Maisa. Logga ut genom att klicka på ”Logga ut” uppe till höger på sidan. Kom ihåg att tömma cacheminnet och sidohistoriken samt stänga alla webbläsarfönster. Utloggning från mobilappen sker genom de tre punkterna uppe till höger. Punkterna öppnar en meny där du väljer ”Logga ut”.

7         Mobilappen Maisa

7.1        Med vilka apparater kan jag använda mobilappen Maisa?

Mobilappen Maisa fungerar med mobilapparater (mobiltelefoner, pekplattor) som har operativsystemet Android eller iOS (iOS 10.0 eller nyare, Android 6.0 eller nyare). Ladda ner appen från appbutiken (Apple Store, Play Butik).

7.2        Hur loggar jag in på mobilappen Maisa?

Innan du loggar in första gången ska du ladda ner mobilappen Maisa från appbutiken (se 7.1 Med vilka apparater kan jag använda mobilappen Maisa?).

Den första inloggningen på mobilappen Maisa kräver stark autentisering (se 1.4 Vad betyder stark autentisering?). Om du vill kan du ta i bruk biometrisk identifiering (fingeravtryck, FaceID) efter att du första gången loggat in.

7.3        Vilka Maisa-funktioner kan jag använda med mobilappen?

Mobilappen har ett stort antal Maisa-funktioner. Du kan t.ex.

·         Skicka och ta emot meddelanden

·         Boka tider

·         Svara på enkäter

·         Göra självbedömningar

·         Fylla i uppföljningsblanketter

·         Se undersökningsresultat

·         Ta emot olika påminnelser

Alla funktioner i Maisa-portalen är inte nödvändigtvis tillgängliga via mobilappen.

7.4        Hur kan jag reglera impulser?

Impulserna kopplas på eller bort via menyn Kontoinställningar. Aviseringar kan kopplas på eller bort under Pushmeddelanden. Valet av impulser till din mobilapparat avgörs av de inställningar du gjort i Maisa-portalen.

8         Vem kan jag kontakta om jag har ytterligare frågor?

Om du vill ge respons på Maisas tekniska egenskaper gör det via rubrikerna Ta kontakt – Meddelanden – Ställ en fråga i den övre menybalken. Du kan också vända dig till din egen service- eller vårdleverantör i frågor som gäller Maisa.