Usein kysytyt kysymykset

 

1       Maisa-asiakasportaali 3

1.1         Mikä Maisa on?. 3

1.2         Kuka voi käyttää Maisaa?. 3

1.3         Miten Maisaan kirjaudutaan?. 4

1.4         Mitä tarkoittaa vahva tunnistautuminen?. 4

1.5         Minkä ikäiset voivat kirjautua Maisaan?. 4

2       Omat tietoni 4

2.1         Näenkö tutkimustulokseni Maisassa?. 4

2.2         Missä näen sosiaalihuollon päätökseni?. 4

2.3         Mitä asiakirjoja näen Maisassa?. 4

2.4         Näenkö kaikki sosiaali- ja terveystietoni Maisassa?. 4

2.5         Miksi en näe Maisassa vanhoja sosiaali- ja terveystietojani?. 5

2.6         Missä näen pyytämäni kertomukseni?. 5

2.7         Miten näen tietoni Maisassa, jos olen kieltänyt tietojeni luovuttamisen eri rekisterien välillä?  5

2.8         Mitä teen, jos tiedoissani on virheitä?. 5

2.9         Missä voin päivittää omia tietojani?. 5

3       Maisan toiminnallisuudet. 5

3.1         Miten ja kenelle voin lähettää viestin?. 5

3.2         Miten voin varata aikoja?. 6

3.2.1          Mikä on Avoin ajanvaraus?. 6

3.2.2          Mikä on Suora ajanvaraus?. 6

3.2.3          Mikä on Tikettiajanvaraus?. 6

3.2.4          Mikä on Neuvolan ensikäynnin ajanvaraus?. 6

3.2.5          Mikä on peruutusaikajono?. 6

3.3         Mikä on Valmistaudu käynnille -toiminto?. 7

3.4         Voinko uusia reseptin Maisan kautta?. 7

3.5         Mistä löydän terveyteeni liittyvää luotettavaa tietoa?. 7

3.6         Miten otan yhteyttä sosiaalihuoltoon?. 7

3.7         Voinko ottaa Maisan kautta yhteyttä Velkaneuvontaan?. 7

3.8         Voinko tehdä Maisassa Sosiaalisen luoton hakemuksen?. 7

3.9         Mitä ovat Maisan Kyselylomakkeet?. 7

3.9.1          Aina saatavilla olevat kyselyt. 7

3.9.2          Hoito/palvelukontaktiin liittyvät kyselyt. 8

3.9.3          Mitä tarkoittaa ”Suostumus yhteydenottoon mahdollisista tulevista tieteellisistä tutkimuksista”?  8

3.10      Mitä ovat Maisan seurantalomakkeet?. 8

3.11      Mikä on Videokäynti?. 8

3.11.1        Miten muodostan Videokäyntiyhteyden?. 9

3.11.2        Miksi Videokäynnissä ei kuulu äänet?. 9

3.11.3        Miksi Videokäynnin kuva ei näy?. 9

3.11.4        Mitä teen, jos Videokäynti ei yrityksistäni huolimatta toimi?. 9

4       Puolesta-asiointi Maisassa. 9

4.1         Mitä puolesta-asiointi tarkoittaa?. 9

4.2         Puolesta-asioinnin laajuudet. 9

4.3         Miten annan toiselle henkilölle puolesta-asiointioikeudet Maisaani?. 10

4.4         Voinko tarkastella toisen henkilön kertomusta Maisassa?. 10

4.5         Voinko kysyä toista henkilöä koskevia kysymyksiä oman Maisa-tilini kautta?. 10

4.6         Voiko puolisollani ja minulla olla yhteinen Maisa-tili?. 10

4.7         Voinko asioida alaikäisen lapseni puolesta?. 10

4.8         Miksi en voi asioida alle 10-vuotiaan lapseni puolesta, vaikka lapsemme on yhteishuoltajuudessa?  10

5       Maisan personalisointi 10

5.1         Missä voin muokata omia asetuksiani?. 10

5.2         Miksi Maisani näyttää erilaiselta kuin ystävälläni/perheenjäsenelläni?. 11

5.3         Miksi etusivun ilmoitukset eivät päivity?. 11

5.4         Saanko ilmoituksen uusista resepteistä?. 11

5.4.1          Reseptin uudistamispyyntö Omakannan kautta. 11

5.4.2          Reseptin uudistaminen palvelukontaktin yhteydessä. 11

5.4.3          Saanko ilmoituksia puolesta asioitavani Maisaan saapuvista viesteistä?. 11

6       Maisan käyttö. 11

6.1         Miten Maisa on suojattu?. 11

6.2         Mikä palvelun tietosuojakäytäntö on?. 12

6.3         Mitä Maisa-portaalin käyttämiseen vaaditaan?. 12

6.4         Miten liikun Maisassa?. 12

6.5         Minut kirjattiin ulos Maisasta. Mitä tapahtui?. 12

6.6         Miksi en pääse kirjautumaan Maisaan?. 12

6.7         Hylkäsin Käyttöehdot enkä pääse kirjautumaan Maisaan. Mitä teen?. 12

6.8         Miten kirjaudun ulos Maisasta?. 13

7       Maisan mobiilisovellus. 13

7.1         Millä laitteilla voin käyttää Maisan mobiilisovellusta?. 13

7.2         Miten kirjaudun Maisan mobiilisovellukseen?. 13

7.3         Mitä toimintoja voin käyttää Maisan mobiilisovelluksella?. 13

7.4         Miten voin säätää sovelluksen lähettämiä ilmoituksia?. 13

8       Mihin voin ottaa yhteyttä, jos minulla on lisäkysymyksiä?. 13

 

1         Maisa-asiakasportaali

1.1        Mikä Maisa on?

Maisa on Apotti-asiakas- ja potilastietojärjestelmää käyttävien kuntien ja Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin henkilökohtainen, maksuton ja suojattu digitaalinen kanava ammattilaisen ja kansalaisen välillä. Maisan avulla voit seurata ja vastaanottaa terveyteesi liittyviä tietoja turvallisesti internet-selaimen kautta tai mobiilisti vaikka kännykällä. Maisa-portaalissa voit:

·         Katsoa ja täydentää sosiaali- ja terveystietojasi

·         Tehdä ajanvarauspyyntöjä ja tarkastella tulevia tapahtumia

·         Nähdä terveyttäsi koskevan tilanneyhteenvedon

·         Valmistautua tulevalle käynnille ja vastata kyselyihin

·         Tarkastella tutkimustuloksia

·         Pitää turvallisesti yhteyttä sinua ja/tai asioitasi hoitaviin ammattilaisiin

·         Pyytää reseptien uudistamista Omakannassa

·         Saada terveyttä koskevaa tietoa luotettavista lähteistä

1.2        Kuka voi käyttää Maisaa?

Maisaan voi kirjautua kaikki Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin alueella asuvat yli 13-vuotiaat henkilöt.

Varsinaisia Maisan palveluita voi käyttää sellainen henkilö, joka on asiakkaana Apotti-järjestelmää käyttävässä Vantaan sosiaali- ja terveyspalvelun yksikössä tai HUS Peijaksessa. Maisa on käytössä Vantaan terveyspalveluissa sekä osassa sosiaalipalveluita (lapsiperheiden palvelut, työikäisten palvelut, lastensuojelu, kriisityö ja iäkkäiden palvelut).

Muutamia poikkeuksia:

·         Voit kirjautua Maisaan, vaikka asut Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin ulkopuolella mutta olet jostain syystä asiakkaana/potilaana Apotti-järjestelmää käyttävässä sosiaali- tai terveyspalveluyksikössä.

·         Jos asut Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin ulkopuolella mutta alle 10-vuotias lapsesi on asiakkaana Apotti-järjestelmää käyttävässä Vantaan sosiaali- ja terveyspalvelun yksikössä tai HUS Peijaksessa, voit kirjautua Maisaan ja hoitaa lapsesi asioita hänen puolestaan (ks. 4 Puolesta asiointi Maisassa).

·         Jos asut Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin ulkopuolella mutta olet Apotti-järjestelmää käyttävän Vantaan sosiaali- ja terveyspalvelun yksikön tai HUS Peijaksen asiakkaana olevan täysi-ikäisen henkilön puolesta-asioija (esimerkiksi omaishoitaja), voit kirjautua Maisaan ja hoitaa kyseisen henkilön asioita hänen puolestaan (ks. 4 Puolesta asiointi Maisassa).

1.3        Miten Maisaan kirjaudutaan?

Voit kirjautua Maisaan joko internetselaimella osoitteessa www.maisa.fi tai Maisan mobiilisovelluksella, joka on ladattavissa mobiilisovelluskaupasta (Apple App Store, Google Play kauppa). Kirjautuminen Maisaan tapahtuu vahvaa tunnistautumista käyttäen (pankkitunnukset, mobiilivarmenne, sähköinen henkilökortti).

Muutamia sosiaalihuollon ilmoituksia (lastensuojeluilmoitus, ilmoitus työikäisen tai iäkkään avuntarpeesta) voidaan jättää anonyymisti ja kirjautumatta.

1.4        Mitä tarkoittaa vahva tunnistautuminen?

Maisaan kirjaudutaan vahvaa tunnistautumista käyttäen. Näitä ovat

·         Pankin verkkopankkitunnukset

·         Sähköinen henkilökortti

·         Mobiilivarmenne

Sosiaali- ja terveystietojen pitäminen yksityisinä ja suojattuina on hyvin tärkeää. Toisin kuin perinteinen sähköposti, Maisa-portaalissa tapahtuva viestintä vaatii, että olet kirjautuneena palveluun vahvaa tunnistautumista käyttäen. Vahva tunnistautuminen on kytketty henkilön viralliseen identiteettiin ja väestötietojärjestelmän tietoihin. Näin myös verkossa asioidessa voidaan luottaa siihen, että osapuolet asioivat oikeiden henkilöiden kanssa.

1.5        Minkä ikäiset voivat kirjautua Maisaan?

Kaikki 13 vuotta täyttäneet Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin alueella asuvat henkilöt voivat kirjautua Maisaan (ks. 1.2 Kuka voi käyttää Maisaa?). Kirjautumista varten kansalaisella tulee olla joko sähköinen henkilökortti (jota käyttäessä tietokoneeseen tarvitaan erillinen kortinlukija), mobiilivarmenne tai pankkitunnukset.

 

2         Omat tietoni

2.1        Näenkö tutkimustulokseni Maisassa?

Voit tarkastella Maisassa esimerkiksi laboratorio- ja röntgentutkimustesi tuloksia. Osa tuloksista saattaa tulla näkyville vasta sen jälkeen, kun ammattilainen on keskustellut tuloksista kanssasi. Tutkimustuloksesi löytyvät ylävalikon Tutki tietojasi -osion alta.

2.2        Missä näen sosiaalihuollon päätökseni?

Sosiaalihuollon päätöksiisi pääset esimerkiksi ylävalikon Tutki tietojasi – Sosiaalihuolto – Hakemukset/Yhteydenotot/Päätökset -osion kautta. Uusi päätös luo Maisan etusivulle myös ilmoituksen, jota napsauttamalla pääset suoraan kyseiseen päätökseen.

2.3        Mitä asiakirjoja näen Maisassa?

Näet Maisassa muun muassa sosiaali- ja terveydenhuollon käyntiyhteenvedot ja viralliset kertomusmerkinnät sekä sosiaalihuollon päätökset. Nämä löydät ylävalikon Tutki tietojasi – Omat käynnit ja valitsemalla kyseisen käynnin.

2.4        Näenkö kaikki sosiaali- ja terveystietoni Maisassa?

Näet Maisassa Apotti-järjestelmään päivitettyjä tietojasi. Kaikki vanhat tiedot eivät uuteen järjestelmään kuitenkaan siirry. Esimerkiksi lääkitystietosi päivittyvät ajan tasalle ensimmäisen hoitokäyntisi yhteydessä.

2.5        Miksi en näe Maisassa vanhoja sosiaali- ja terveystietojani?

Näet Maisassa ne HUS alueen julkisen terveydenhuollon tiedot, joita sinulle alkaa kertymään Apotin käytön myötä. Suomessa on valtakunnallisella tasolla linjattu, että Kanta ja Omakanta -palvelut ovat kansallisesti ensisijainen potilastiedon arkisto. Apotti ja Maisa on saumattomasti integroitu näihin palveluihin. Maisan kautta pääset katsomaan myös näitä laajempia historiatietoja Omakannasta, ilman erillisiä kirjautumisia. Nykyisellä rajauksella pyritään selkeyteen ja helppokäyttöisyyteen.

2.6        Missä näen pyytämäni kertomukseni?

Jos olet pyytänyt itsellesi omia asiakas/potilaskertomuksiasi, tulevat ne ladattavaksesi ylävalikon Tutki tietojasi – Asiakirjat -osion alle. Kertomukset toimitetaan PDF-tiedostona. Saatat tarvita erillisen lukuohjelman PDF-tiedoston lukemiseen.

Tee pyyntö omien kertomustesi toimittamisesta oman palvelun/hoidontarjoajasi ohjeiden mukaisesti.

2.7        Miten näen tietoni Maisassa, jos olen kieltänyt tietojeni luovuttamisen eri rekisterien välillä?

Jos olet kieltänyt tietojesi luovuttamisen eri rekisterien välillä, näkyy sinulle sisäänkirjautumisen jälkeen eri tilit eri rekistereille Omakannassa asettamiesi kieltojen mukaisesti. Sisäänkirjauduttuasi valitset, minkä rekisterin tietojasi haluat tarkastella.

Eri tilit näkyvät Maisassa samalla tavoin kuin puolesta-asioitavien (esimerkiksi puoliso, vanhempi, lapsi) tilit (ks. 4.1 Mitä puolesta-asiointi tarkoittaa?).

2.8        Mitä teen, jos tiedoissani on virheitä?

Jos huomaat virheen esimerkiksi käyntiyhteenvedossasi, ole yhteydessä kyseisestä kirjauksesta vastaavaan palvelu- tai hoitoyksikköön.

2.9        Missä voin päivittää omia tietojani?

Viralliset osoitetietosi päivittyvät järjestelmään suoraan Väestörekisterikeskuksesta. Jos haluat lisätä tietoihisi väliaikaisen osoitteen, päivittää puhelinnumeroasi tai sähköpostiosoitettasi onnistuu se ylävalikon Asetukset – Henkilötiedot -osion kautta (ks. 5 Maisan personalisointi).

 

3         Maisan toiminnallisuudet

3.1        Miten ja kenelle voin lähettää viestin?

Maisan Viestitoiminto löytyy esimerkiksi ylävalikon Ota yhteyttä – Viestit –  Esitä kysymys -osion alta. Tältä voit joko valita ”Uusi kysymys” tai ”Palaute Maisan toiminnasta” (ks. 8 Mihin voin ottaa yhteyttä, jos minulla on lisäkysymyksiä?).

Hoitoon tai palveluun liittyvän kysymyksen pääset lähettämään valitsemalla edellisistä ”Uusi kysymys” -vaihtoehdon.  Ensimmäisestä alasvetovalikosta voit valita, kenelle viesti lähetetään. Toisesta alasvetovalikosta valitaan viestin aihe. Voit liittää viestiisi myös liitteitä napsauttamalla ”Liitä tiedosto” -painiketta.

Kaikki vantaalaiset voivat lähettää viestejä oman terveysasemansa tiimillensä. Tämän lisäksi voit lähettää viestin sellaiseen avohoidon yksikköön, johon sinulla on hoito- tai palvelukontakti korkeintaan kuusi kuukautta aikaisemmin tai johon sinulle on varattu hoito- tai palvelukontakti seuraavien kuuden kuukauden kuluessa ja jossa viestitoiminto on otettu käyttöön. Organisaatiot ovat tehneet omat päätöksensä niistä yksiköistä, joissa viestitoiminto otetaan käyttöön.  ”Valitse vastaanottaja” -alasvetovalikosta löydät kaikki sellaiset yksiköt ja ammattihenkilöt, joille voit lähettää viestejä.

3.2        Miten voin varata aikoja?

Voit varata Maisan kautta aikoja joihinkin sosiaali- ja terveydenhuollon palveluihin. Riippuen varattavan ajan tyypistä varaus tehdään joko avoimena ajanvarauksena (ks. 3.2.1 Mikä on Avoin ajanvaraus?), suorana ajanvarauksena (ks. 3.2.2 Mikä on Suora ajanvaraus?), tikettiajanvarauksena (ks. 3.2.3 Mikä on Tikettiajanvaraus?) tai neuvolan ensikäynnin ajanvarauksena (ks. 3.2.4 Mikä on Neuvolan ensikäynnin ajanvaraus?). Ajanvaraustoiminnot löytyvät esimerkiksi ylävalikon Oma asiointi -osion alta.

3.2.1        Mikä on Avoin ajanvaraus?

Avoimella ajanvarauksella tarkoitetaan sellaista ajanvarausta, jossa varattavat ajat ovat tarjolla kaikille, eikä ajan varaaminen vaadi Maisaan kirjautumista. Tällä hetkellä Avointa ajanvarausta voi käyttää Kuraattoripalveluiden, Lapsiperheiden palveluiden ja Työikäisten palveluiden aikojen varaamiseen.

Avoimeen ajanvaraukseen pääsee oman kunnan internetsivujen kautta sekä Maisassa ylävalikon Oma asiointi – Varaa aika -osion kautta, josta valitaan oikeassa sivupalkista löytyvä ”Etsi uusi ammattihenkilö” -linkki.

3.2.2        Mikä on Suora ajanvaraus?

Suoralla ajanvarauksella tarkoitetaan sellaisia ajanvarauksia, joissa varattavat ajat ovat tarjolla sinulle automaattisesti. Se, mitä aikoja pystyt varaamaan, riippuu aiemmista sekä tulevista palvelu- ja hoitokontakteistasi. Suora ajanvaraus on käytössä joissain sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa. Oman terveysaseman Suora ajanvaraus on käytössä kaikilla Vantaalaisilla, tätä kautta voit varata ajan omalle terveysasemallesi.

Suoraan ajanvaraukseen pääsee ylävalikon Oma asiointi – Varaa aika -osion kautta. Tässä näkymässä näet kaikki eri ajanvaraustyypit, jotka ovat käytettävänäsi.

3.2.3        Mikä on Tikettiajanvaraus?

Tikettiajanvarauksella tarkoitetaan sellaisia ajanvarauksia, joissa ajanvaraus mahdollistuu sen jälkeen, kun ammattilainen on luonut sinulle ajanvaraustiketin, esimerkiksi hoito/palvelukontaktin yhteydessä. Saat ilmoituksen uudesta avoimesta tiketistä Maisassa määrittelemiesi Ilmoitusasetusten mukaan (ks. 5. Maisan personalisointi). Pääset Tikettiajanvaraukseen ylävalikon Oma asiointi – Varaa aika -osion kautta. Uusi tiketti näkyy myös Maisan etusivun ilmoituksissa, jota napsauttamalla pääset suoraan ajanvaraustoimintoon.

3.2.4        Mikä on Neuvolan ensikäynnin ajanvaraus?

Neuvolan ensikäynnin ajanvaraus on tarkoitettu ensimmäistä raskausajan neuvolakäyntiään varaavalle odottavalle äidille. Ajanvarausnäkymä tulee näkyviin, kun olet ensin vastannut muutamaan tarkentavaan kysymykseen. Tähän toimintoon pääset ylävalikon Oma asiointi – Varaa aika – Varaa neuvolan ensikäynti -osion kautta.

3.2.5        Mikä on peruutusaikajono?

Kun varaat itsellesi aikaa Maisassa, voit asettaa itsesi peruutusaikajonoon. Tämä vaihtoehto on saatavilla sellaisten ajanvarausten yhteydessä, joissa kyseinen toiminto on käytössä.

Ollessasi peruutusaikajonossa, voidaan sinulle tarjota vapautunutta aikaa silloin, jos vapautunut aika on vähintään kolme päivää ennen alkuperäistä ajanvaraustasi. Tarjottu aika tulee näkyville Maisaan, jossa voit joko hyväksyä tai hylätä tarjouksen. Tarjous on voimassa 15 tuntia. Tarjouksen hylkääminen ei poista sinua peruutusaikajonosta, ja voit edelleen vastaanottaa tarjouksia mahdollisista peruutusajoista.

Jos haluat saada tekstiviesti ja/tai sähköposti-ilmoituksen saapuneesta peruutusaikatarjouksesta, käy asettamassa halutut ilmoitusasetukset (ks. 5 Maisan personalisointi).

 

3.3        Mikä on Valmistaudu käynnille -toiminto?

Voit valmistautua tulevalle käynnillesi tämän toiminnon kautta. Valmistaudu käynnille -toimintoon pääset joko Maisan etusivun Tehtäväluettelosta kyseisen käynnin kohdalla olevasta ”Valmistaudu käynnille” -linkistä tai ylävalikon Tutki tietoja – Omat käynnit – Tulevat käynnit -osiosta.

Tämä toiminto ohjaa sinut tarkastamaan mm. yhteystietosi, nykyisen lääkityksesi, allergiasi sekä ajankohtaiset diagnoosisi. Jos ammattilainen on lähettänyt sinulle täytettäväksi kyselyitä tai esitietolomakkeita tähän käyntiin liittyen, ohjaa toiminto sinut täyttämään kyseiset lomakkeet.

3.4        Voinko uusia reseptin Maisan kautta?

Voit tehdä Maisan kautta reseptisi uusimispyynnön. Tämä toiminto löytyy ylävalikon Oma asiointi – Tee reseptin uusimispyyntö -valikosta. Reseptin uusimispyyntö tehdään Omakanta-sivuston kautta. Napsauttamalla ”Siirry Omakanta-sivustolle” -linkkiä siirryt suoraan oikealle sivulle. Sinun ei tarvitse kirjautua erikseen Omakantaan.

Ks. myös: 5.5 Saanko ilmoituksen uusista resepteistä?

3.5        Mistä löydän terveyteeni liittyvää luotettavaa tietoa?

Ylävalikon Oma asiointi – Hae Terveyskirjastosta -osion kautta pääset hakemaan luotettavaa ja ajantasaista tietoa esimerkiksi rokotteisiin, lääkitykseen ja diagnooseihin liittyen.

3.6        Miten otan yhteyttä sosiaalihuoltoon?

Jos sinulla on jo aktiivinen asiakkuus sosiaalihuollon yksikössä, voit lähettää kyseiseen yksikköön viestin Ota yhteyttä – Viestit -toiminnon kautta (kts. 3.1 Miten ja kenelle voin lähettää viestin?).

Jos haluat ottaa yhteyttä sosiaalihuoltoon tai tehdä sosiaalihuollon hakemuksen, onnistuu se esimerkiksi Oma asiointi – Tee hakemus tai ota yhteyttä sosiaalihuoltoon -osion kautta. Napsauttamalla Tee hakemus/yhteydenotto -painiketta pääset tekemään uuden hakemuksen tai yhteydenoton.

3.7        Voinko ottaa Maisan kautta yhteyttä Velkaneuvontaan?

Et voi. Velkaneuvonta ei ole osa Maisan toiminnallisuuksia.

3.8        Voinko tehdä Maisassa Sosiaalisen luoton hakemuksen?

Sosiaalisen luoton hakemus ei ole saatavilla Maisassa automaattisesti. Sinun täytyy olla ensin yhteydessä Sosiaalihuoltoon, jossa tehdään päätös asiaan liittyen.

3.9        Mitä ovat Maisan Kyselylomakkeet?

3.9.1        Aina saatavilla olevat kyselyt

Maisassa on muutamia aina saatavilla olevia kyselylomakkeita, esimerkiksi Tyypin 2 diabeteksen sairastumisriskin arviointilomake. Voit täyttää aina satavilla olevan kyselyn ja lähettää vastaukset ammattilaiselle. Tulokset lähetettyäsi vastaukset tallentuvat osaksi potilas/asiakastietojasi. Ammattilainen ei ole sinuun yhteydessä automaattisesti täytettyäsi aina saatavilla olevan kyselyn. Jos sinulle herää huoli omasta tilanteestasi kyselyyn vastattuasi, tulee sinun olla yhteydessä hoidon-/palveluntarjoajaan esimerkiksi Maisan Viesti -toiminnon kautta.

Aina saatavilla olevat kyselylomakkeet löytyvät ylävalikon Oma asiointi – Täytä itsearvioinnit ja kyselylomakkeet -osion alta.

3.9.2        Hoito/palvelukontaktiin liittyvät kyselyt

Ammattilainen voi lähettää sinulle Maisaan täytettäväksi erilaisia esitieto- ja kyselylomakkeita esimerkiksi tulevaan käyntiisi tai olemassa olevaan hoitokontaktiisi liittyen. Kun täytät kyselylomakkeen jo ennen tulevaa käyntiäsi, ovat tiedot ammattilaisen käytettävissä hyvissä ajoin. Lisäksi vastauksesi pysyvät tallessa omissa potilas-/asiakastiedoissasi.

Ammattilaisen lähettämät kyselylomakkeet löytyvät ylävalikon Oma asiointi – Täytä itsearvioinnit ja kyselylomakkeet -osion alta. Uusi kyselylomake luo myös ilmoituksen Maisan etusivulle, jota napsauttamalla pääset täyttämään lähetettyä kyselyä. Jos kyselylomake on liitetty osaksi tulevaa käyntiäsi, pääset täyttämään kyselyä myös etusivun ”Valmistaudu tulevalle käynnille” -ilmoituksen kautta.

3.9.3        Mitä tarkoittaa ”Suostumus yhteydenottoon mahdollisista tulevista tieteellisistä tutkimuksista”?

Aina saatavilla olevien kyselyiden listasta löytyy Suostumus yhteydenottoon mahdollisista tulevista tieteellisistä tutkimuksista -lomake. Tällä lomakkeella voit antaa suostumuksesi yhteydenottoon tuleviin tieteellisiin tutkimuksiin liittyen. Samalla lomakkeella pystyt tarvittaessa myös perumaan aiemmin antamasi suostumuksesi.

Jos annat suostumuksesi yhteydenottoon, näkyy antamasi suostumuksesi potilas/asiakastiedoissasi.

3.10    Mitä ovat Maisan seurantalomakkeet?

Ammattilainen voi lähettää sinulle Maisaan täytettäväksi erilaisia Seurantalomakkeita. Tällaisia voivat olla esimerkiksi verenpaine- tai verensokeriseurantalomakkeet. Pystyt täyttämään omaseurantaa helposti sinulle sopivana ajankohtana, kirjaamasi tulokset siirtyvät automaattisesti ammattilaiselle ja tallentuvat osaksi potilas/asiakastietojasi.

Seurantalomakkeet löytyvät ylävalikon Oma asiointi – Täytä Seurantalomakkeet -osion kautta. Uusi seurantalomake luo myös ilmoituksen etusivulle, jota napsauttamalla pääset täyttämään omaseurantaa.

Etusivun Tehtäväluettelon alla näkyy muistutus voimassa olevista seurantalomakkeista. Tätä kautta ei kuitenkaan pääse täyttämään omaseurantaa.

3.11    Mikä on Videokäynti?

Videokäynti voi joissain tapauksissa korvata tavallisen vastaanottokäynnin. Videokäynnissä yhteys potilaan/asiakkaan ja ammattilaisen väille muodostetaan käyttämällä Maisan Videokäynti -toiminnallisuutta. Pääset käyttämään tätä toimintoa sen jälkeen, kun ammattilainen on varannut sinulle Videokäynnin. Toiminto löytyy joko ylävalikon Tutki tietojasi – Omat käynnit – Tiedot – Siirry tästä videokäynnille -valikoiden kautta, tai etusivun Seuraava vastaanottoaika -ilmoituksen kautta.

3.11.1    Miten muodostan Videokäyntiyhteyden?

Suosittelemme käyttämään Google Chrome tai Firefox-selainta. Muita selaimia käytettäessä selain saattaa vaatia Maisa Videovastaanotto-sovelluksen lataamista. Tällaisessa tapauksessa lataa sovellus ENNEN videokäynnille liittymistä.

Jos Videokäynnin selainikkuna ei aukea automaattisesti, tulee sinun sallia selaimesi ponnahdusikkunat. Eri selaimilla tämä tapahtuu hieman eri tavalla (napsauttamalla käyttämäsi selaimen nimeä pääset kyseisen selaimen ohjeisiin: Google Chrome, Internet Explorer, Microsoft Edge, Mozilla Firefox). Jos et saa Videokäyntiä toimimaan käyttämälläsi selaimella, kokeile toista selainta.

Yhteys Videokäyntiin muodostuu automaattisesti, kun napsautat ”Siirry tästä videokäynnille” -linkkiä. Yhteys aukeaa erilliseen selainikkunaan. Jos ammattilainen ei ole vielä kirjautuneena Videokäynnille, odota hetki. Yhteys muodostuu automaattisesti ammattilaisen kirjauduttua.

Tietokoneesi saattaa kysyä lupaa kameran ja mikrofonin käyttöön. Sinun tulee antaa näihin lupa, jotta Videokäynnissä on äänet sekä kuva käytössä.

Jotkut selaimet saattavat vaatia lisäosan lataamista Videokäyntiominaisuuden käyttämiseksi.

3.11.2    Miksi Videokäynnissä ei kuulu äänet?

Tarkista, että tietokoneessasi on äänet päällä ja äänitaso tarpeeksi korkealla. Tarkista, että Videokäynnin äänet ovat päällä eikä mikrofoni ole mykistetty.

3.11.3    Miksi Videokäynnin kuva ei näy?

Tarkista, että tietokoneesi kamera ei ole peitettynä. Jos käytät tietokoneeseen liitettävää kameraa, tarkista, että johdot ovat kunnolla liitettyinä.

3.11.4    Mitä teen, jos Videokäynti ei yrityksistäni huolimatta toimi?

Jos et yrityksistäsi huolimatta saa Videokäyntiä toimimaan, ole yhteydessä yksikköön, johon Videokäynnin ajanvaraus oli tehty.

 

4         Puolesta-asiointi Maisassa

4.1        Mitä puolesta-asiointi tarkoittaa?

Täysi-ikäinen ja täysivaltainen henkilö voi antaa toiselle täysi-ikäiselle henkilölle puolesta-asiointi oikeudet Maisa-tiliinsä. Puolesta-asioinnin laajuudesta riippuen valtuutettu henkilö voi esimerkiksi tarkastella ja lähettää viestejä ja varata aikoja.

4.2        Puolesta-asioinnin laajuudet

Kun annat toiselle täysi-ikäiselle henkilölle puolesta-asioinnin valtuudet omaan Maisa-tiliisi, määrittelet samalla haluamasi puolesta-asioinnin laajuuden:

1.       Täydet oikeudet: valtuutetulla on samat oikeudet kuin sinulla itselläsi

2.       Ajanvaraukset ja viestit: valtuutettu ei näe esimerkiksi diagnoosejasi tai lääkityslistaa, mutta voi varata puolestasi aikoja ja lähettää viestejä

3.       Vain lukuoikeudet: valtuutettu näkee kaiken, mutta ei voi varata aikoja tai lähettää viestejä

4.3        Miten annan toiselle henkilölle puolesta-asiointioikeudet Maisaani?

Kun haluat antaa toiselle täysi-ikäiselle henkilölle puolesta-asiointioikeudet omaan Maisa-tiliisi, onnistuu se yläpalkin Oma asiointi – Täytä itsearvioinnit ja seurantalomakkeet -osion kautta. Täyttämällä Kyselylomake -listasta löytyvän lomakkeen ”Valtakirja puolesta-asiointiin” annat haluamallesi henkilölle haluamasi valtuudet omaan Maisa-tiliisi.

Voit tehdä valtuutuksen myös hoidon/palveluntarjoajasi toimipisteessä. 

4.4        Voinko tarkastella toisen henkilön kertomusta Maisassa?

Vain siinä tapauksessa, että toinen henkilö on antanut sinulle valtuudet asioida hänen puolestaan. (Ks. 4.1 Mitä puolesta-asiointi tarkoittaa?)

4.5        Voinko kysyä toista henkilöä koskevia kysymyksiä oman Maisa-tilini kautta?

Et voi. Maisa on suoraan yhteydessä omiin sosiaali- ja terveyspalveluiden tietoihisi. Oman tilisi kautta kysyessäsi tiedot tallentuvat sinun tietoihisi, eivätkä siis tässä tapauksessa oikean henkilön tietoihin.

4.6        Voiko puolisollani ja minulla olla yhteinen Maisa-tili?

Ei voi. Sosiaali- ja terveystiedot ovat henkilökohtaisia, joten jokaisella on oltava oma Maisa-tili. Voitte kuitenkin antaa toisillenne puolesta-asiointi valtuudet. (Ks. 4.1 Mitä puolesta-asiointi tarkoittaa? ja 4.3 Miten annan toiselle henkilölle puolesta-asiointioikeudet Maisaani?)

4.7        Voinko asioida alaikäisen lapseni puolesta?

Huoltaja voi asioida Maisassa alle 10-vuotiaan lapsensa puolesta. Huoltajan oikeus asioida lapsensa puolesta tarkastetaan jokaisella kirjautumiskerralla Väestötietojärjestelmästä. Maisa-palvelu noudattaa ikärajoissa kansallisia linjauksia.

Asioidessasi Maisassa alle 10-vuotiaan lapsesi puolesta kirjaudut Maisaan omana itsenäsi. Sisäänkirjautumisen jälkeen valitset sivun ylälaidasta lapsesi tilin kuvakkeen, jota napsauttamalla pääset siirtymään lapsen Maisaan.

Voit kirjautua Maisaan ja hoitaa lapsesi asioita hänen puolestaan myös silloin, jos asut Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin ulkopuolella mutta alle 10-vuotias lapsesi on asiakkaana HUS Peijaksessa.

13–17-vuotiaat lapset ja nuoret asioivat Maisassa vain omilla tunnuksillaan (ks. 1.3 Miten Maisaan kirjaudutaan? ja 1.4 Mitä tarkoittaa vahva tunnistautuminen?).

4.8        Miksi en voi asioida alle 10-vuotiaan lapseni puolesta, vaikka lapsemme on yhteishuoltajuudessa?

Yhteishuoltajuudessa on kyse huollonjakosopimuksesta. Jos huollonjakosopimukseen sisältyy sopimus tai määräys, jossa otetaan kantaa muihinkin kuin lapsen asumiseen liittyviin asioihin, huoltaja ei voi asioida palvelussa lapsensa puolesta.

 

5         Maisan personalisointi

5.1        Missä voin muokata omia asetuksiani?

Ylävalikon Asetukset-osion kautta pääset muokkaamaan henkilökohtaisia tietojasi ja asetuksiasi:

Henkilötiedot -osiossa voit päivittää esimerkiksi väliaikaiset osoitetiedot ja siviilisäätysi. Ilmoitusasetukset -osiossa voit määritellä, miten haluat saada Maisa-ilmoituksia esimerkiksi ajanvaraukseen ja viestintään liittyen.

Mukauta-osiossa näet esimerkiksi kenen tietoja voit tarkastella ja kuka voi tarkastella sinun tietojasi (ks. 4 Puolesta asiointi Maisassa).

5.2        Miksi Maisani näyttää erilaiselta kuin ystävälläni/perheenjäsenelläni?

Maisan sisältö ja näkymät vaihtelevat käyttäjäkohtaisesti, sillä Maisa on suoraan yhteydessä potilas- ja asiakastietoihisi. Esimerkiksi erilaiset palvelukontaktit määrittelevät, millaisia ajanvaraus -ja yhteydenottotapoja sinulla on käytettävänäsi. Jotkin Maisan toiminnoista saattavat olla näkyvillä vain tietyille potilas- tai asiakasryhmille (esimerkiksi Neuvolan ensikäynnin ajanvaraus).

5.3        Miksi etusivun ilmoitukset eivät päivity?

Etusivun ilmoitukset (ilmoittavat esimerkiksi uusista viesteistä, kirjeistä ja ajanvaraustiketeistä) eivät päivity kesken aktiivisen Maisa-istunnon. Jos ammattilainen lähettää sinulle esimerkiksi uuden ajanvaraustiketin samaan aikaan, kun olet jo kirjautuneena Maisaan, ei se luo etusivulle uutta ilmoitusta. Ajanvaraustiketti on kuitenkin löydettävissä ja käytettävissäsi ajanvaraustoiminnon kautta. Jos kirjaudut ulos Maisasta ja hetken päästä uudelleen sisään, ilmestyy kyseinen ilmoitus etusivullesi näkyviin.

5.4        Saanko ilmoituksen uusista resepteistä?

5.4.1        Reseptin uudistamispyyntö Omakannan kautta

Kun teet sähköisen reseptin uusimispyynnön Maisan kautta, Maisa ohjaa sinut automaattisesti Omakanta-palveluun ilman erillistä kirjautumista (ks. 3.5 Voinko uusia reseptin Maisan kautta?). Jos haluat saada ilmoituksen, kun resepti on uusittu, tulee tätä koskevat asetukset tehdä Omakannan ohjeen mukaisesti reseptin uusimispyyntöä tehdessä.

5.4.2        Reseptin uudistaminen palvelukontaktin yhteydessä

Maisassa voit määritellä, saatko ilmoituksen Apotissa tehtävistä, muista kuin Omakannan kautta tehdyistä reseptien uusimisista. Tällaisia ovat esimerkiksi käynnin tai hoitopuhelun aikana tehtävät reseptin uusimiset. Tämän asetuksen voit tehdä ylävalikon Asetukset – Ilmoitusasetukset – Terveys – Reseptin uusiminen -osion alta.

5.4.3        Saanko ilmoituksia puolesta asioitavani Maisaan saapuvista viesteistä?

Voit määrittää sen henkilön, jonka puolesta asioit, viesteistä saamasi ilmoitusasetukset ylävalikon Asetukset - Ilmoitusasetukset -osion kautta. Kun napsautat rastin kohtaan "Käytä kaikissa kertomuksissa, joihin minulla on käyttöoikeus" saat vastaavat ilmoitukset puolesta-asioitavasi tilistä kuin omastasi.

Jos haluat määrittää erilaiset asetukset toiselle asiakkaalle, jonka tietoihin sinulla on käyttöoikeus, mene asiakkaan kertomukseen ja päivitä ja tallenna Ilmoitusasetukset-sivu. 

 

6         Maisan käyttö

6.1        Miten Maisa on suojattu?

Sosiaali- ja terveystietojen pitäminen yksityisinä ja suojattuina on hyvin tärkeää. Tietojen käyttöön selaimella vaaditaan vahva tunnistautuminen (Ks. 1.3 Miten Maisaan kirjaudutaan?).

6.2        Mikä palvelun tietosuojakäytäntö on?

Maisa on sähköinen palvelu, joka mahdollistaa pääsyn omiin sosiaali- ja terveydenhuollon asiakas- ja potilastietoihin. Lisäksi se mahdollistaa muun muassa turvallisen viestinvaihdon sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden kanssa kiireettömissä asioissa.

6.3        Mitä Maisa-portaalin käyttämiseen vaaditaan?

Tarvitset Maisan käyttämiseen tietokoneen tai mobiililaitteen sekä internetyhteyden. Maisa toimii varmimmin uusimpaan versioon päivitetyillä selaimilla. Maisan mobiilisovellus toimii Android ja iOS käyttöjärjestelmillä (iOS 10.0 tai tätä uudempi versio, Android 6.0 tai tätä uudempi versio) varustetuilla mobiililaitteilla, ja voit ladata sovelluksen laitteesi sovelluskaupasta (Apple App Store, Google Play kauppa).

6.4        Miten liikun Maisassa?

Liikkuessasi Maisassa suosittelemme käyttämään portaalin omia navigointipainikkeita. Joissain tilanteissa esimerkiksi selaimen omaa palaa-painikkeen käyttäminen aiheuttaa virheilmoituksen.

6.5        Minut kirjattiin ulos Maisasta. Mitä tapahtui?

Sinut kirjataan automaattisesti ulos Maisasta, jos portaali on käyttämättä yli 30 minuuttia. Portaali huomauttaa aikarajan täyttymisestä ennen uloskirjaamista.

Joskus uloskirjaus voi johtua palvelimen virhetilanteesta. Tällöin voit kirjautua sisään uudelleen ja jatkaa asioimista normaalisti.

6.6        Miksi en pääse kirjautumaan Maisaan?

Ks. 1.2 Kuka voi käyttää Maisaa?

Jos et voi kirjautua Maisaan voi se johtua siitä, että et ole asiakkaana Vantaan tai HUS:n sairaanhoitopiirin Apotti-järjestelmää käyttävässä palvelu- tai hoitoyksikössä.

Jos olet potilaana/asiakkaana Vantaan tai HUS:n sairaanhoitopiirin Apotti-järjestelmää käyttävässä palvelu- tai hoitoyksikössä eikä sisäänkirjautuminen onnistu:

·         Tarkista, että olet valinnut oikean tunnistautumispalvelun (esimerkiksi oikean pankin). Jos ongelma on tunnustetietojen antamisessa (kuten pankkitunnisteessa), ole yhteydessä kyseisen palvelun tarjoajaan.

·         Jos ongelmia ilmenee Maisaan kirjautumisvaiheessa, niin ongelma voi olla tunnistautumispalvelussa. Maisaan kirjaudutaan vahvaa tunnistautumista käyttäen (kts. 1.4 Mitä tarkoittaa vahva tunnistautuminen?), ja tämän toiminnan Maisalle tarjoaa Suomi.fi-tunnistautumispalvelu. Tunnistautumiseen liittyvissä ongelmissa voit olla yhteydessä Kansalaisneuvontaan (www.kansalaisneuvonta.fi, puh. 0295 000).

·         Maisassa saattaa olla hetkellinen huoltokatko, jonka aikana Maisa ei ole käytettävissä. Yritä kirjautua hetken päästä uudelleen.

Tietyissä häiriökäyttäytymistapauksissa asiakkaalta voidaan evätä pääsy Maisaan.

6.7        Hylkäsin Käyttöehdot enkä pääse kirjautumaan Maisaan. Mitä teen?

Pääset kirjautumaan Maisaan ainoastaan hyväksymällä Maisan Käyttöehdot. Jos hylkäät Käyttöehdot, Maisa-tilisi inaktivoidaan. Saadaksesi tilin taas käyttöön, tulee sinun olla yhteydessä hoidon/palveluntarjoajaasi.

6.8        Miten kirjaudun ulos Maisasta?

Lopeta Maisan käyttö aina kirjautumalla ulos palvelusta. Kirjaudu ulos Maisan sovellusversiosta napsauttamalla oikean yläkulman ”Kirjaudu ulos” -painiketta. Muista tyhjentää myös välimuisti ja sivuhistoria sekä sulkea kaikki selainikkunat. Maisan mobiilisovelluksesta kirjaudutaan ulos sovelluksen oikeasta yläkulmasta löytyvän kolmen pisteen kautta. Pisteitä koskettamalla aukeaa valikko, josta valitaan ”Kirjaudu ulos”.

 

7         Maisan mobiilisovellus

7.1        Millä laitteilla voin käyttää Maisan mobiilisovellusta?

Maisan mobiilisovellus toimii Android ja iOS käyttöjärjestelmillä (iOS 10.0 tai tätä uudempi versio, Android 6.0 tai tätä uudempi versio) varustetuilla mobiililaitteilla (puhelimet, tablet-laitteet) ja voit ladata sovelluksen laitteesi sovelluskaupasta (Apple App Store, Google Play kauppa).

7.2        Miten kirjaudun Maisan mobiilisovellukseen?

Ennen ensimmäistä kirjautumista Maisan mobiilisovellukseen sinun tulee ladata sovellus laitteesi sovelluskaupasta (ks. 7.1 Millä laitteilla voin käyttää Maisan mobiilisovellusta?).

Ensimmäinen kirjautuminen Maisan mobiilisovellukseen tapahtuu vahvaa tunnistautumista käyttämällä (ks. 1.4 Mitä tarkoittaa vahva tunnistautuminen?). Voit halutessasi ottaa käyttöön biometrisen tunnistautumisen (sormenjälki, FaceID) ensimmäisen kirjautumisesi jälkeen.

7.3        Mitä toimintoja voin käyttää Maisan mobiilisovelluksella?

Maisan mobiilisovelluksessa on saatavilla laaja valikoima Maisan toimintoja. Näitä ovat esimerkiksi

·         Viestien lähetys ja vastaanotto

·         Ajanvaraus

·         Kyselyihin vastaaminen

·         Itsearvioiden tekeminen

·         Seurantalomakkeiden täyttäminen

·         Tutkimustulosten tarkastelu

·         Erilaisten muistutusten vastaanottaminen

Kaikkia Maisa-portaalin toimintoja ei välttämättä ole saatavissa mobiilisovelluksessa.

7.4        Miten voin säätää sovelluksen lähettämiä ilmoituksia?

Maisan mobiilisovelluksen ilmoitukset saat päälle tai pois päältä sovelluksen Tilin asetukset -valikon alta. Palveluilmoitukset -kohdassa voit kytkeä ilmoitukset joko päälle tai pois. Se, mitä ilmoituksia mobiililaitteeseesi tulee, riippuu Maisa-portaalissa tekemistäsi asetuksista. 

8         Mihin voin ottaa yhteyttä, jos minulla on lisäkysymyksiä?

Jos haluat antaa palautetta Maisan toiminnasta, onnistuu se ylävalikon Ota yhteyttä – Viestit – Esitä kysymys – Palaute Maisan toiminnasta -valikon kautta. Voit myös kysyä neuvoa Maisaan liittyvissä asioissa omalta palvelun- tai hoidontarjoajaltasi.