Virhe: Ota evästeet käyttöön kirjautuaksesi Maisa-tilillesi.

Usein kysytyt kysymykset

1. Maisa asiakasportaali

Maisa on Apotti-asiakas- ja potilastietojärjestelmää käyttävien kuntien ja HUS Helsingin yliopistollisen sairaalan henkilökohtainen, maksuton ja suojattu digitaalinen kanava ammattilaisen ja kansalaisen välillä. Maisan avulla voit seurata ja vastaanottaa terveyteesi liittyviä tietoja turvallisesti internet-selaimen kautta tai mobiilisti vaikka kännykällä. Maisa-portaalissa voit:

  • Katsoa ja täydentää sosiaali- ja terveystietojasi
  • Tehdä ajanvarauspyyntöjä ja tarkastella tulevia tapahtumia
  • Nähdä terveyttäsi koskevan tilanneyhteenvedon
  • Valmistautua tulevalle käynnille ja vastata kyselyihin
  • Tarkastella tutkimustuloksia
  • Pitää turvallisesti yhteyttä sinua ja/tai asioitasi hoitaviin ammattilaisiin
  • Pyytää reseptien uudistamista Omakannassa
  • Saada terveyttä koskevaa tietoa luotettavista lähteistä

Maisaan voivat kirjautua kaikki HUS Helsingin yliopistollisen sairaalan toimialueella asuvat yli 10-vuotiaat henkilöt.

Varsinaisia Maisan palveluita voi käyttää sellainen henkilö, joka on asiakkaana Apotti-järjestelmää käyttävässä HUS Helsingin yliopistollisen sairaalan tai Apotti-järjestelmän käyttöönottaneen kunnan sosiaali- ja terveyspalvelun yksikössä.

Muutamia poikkeuksia:

  • Voit kirjautua Maisaan, vaikka asut HUS Helsingin yliopistollisen sairaalan toimialueen ulkopuolella, mutta olet asiakkaana/potilaana Apotti-järjestelmää käyttävän kaupungin sosiaali- tai terveyspalveluyksikössä.
  • Jos asut HUS Helsingin yliopistollisen sairaalan toimialueen ulkopuolella, mutta alle 12-vuotias lapsesi on asiakkaana Apotti-järjestelmää käyttävässä sosiaali- ja terveyspalvelun yksikössä tai HUS:ssa, voit kirjautua Maisaan ja hoitaa lapsesi asioita hänen puolestaan (ks. 4 Puolesta asiointi Maisassa).
  • Jos asut HUS Helsingin yliopistollisen sairaalan toimialueen ulkopuolella, mutta olet Apotti-järjestelmää käyttävän kaupungin sosiaali- ja terveyspalvelun yksikön tai HUS:n asiakkaana olevan täysi-ikäisen henkilön puolesta-asioija (esimerkiksi omaishoitaja), voit kirjautua Maisaan ja hoitaa kyseisen henkilön asioita hänen puolestaan (ks. 4 Puolesta asiointi Maisassa).

Voit kirjautua Maisaan joko internetselaimella osoitteessa www.maisa.fi tai Maisan mobiilisovelluksella, joka on ladattavissa mobiilisovelluskaupasta (Apple AppStore, Google Play kauppa). Kirjautuminen Maisaan tapahtuu vahvaa tunnistautumista käyttäen (pankkitunnukset, mobiilivarmenne, sähköinen henkilökortti).

Voit nähdä sisäänkirjautumisesi jälkeen aloitusnäytön yläosassa useampia Maisa-tilejä. Tämä johtuu siitä, että sinulle on myönnetty puolesta-asiointioikeus toisen henkilön Maisa-tiliin (ks. 4 Puolesta asiointi Maisassa), tai että olet asettanut Omakannassa kiellon tietojesi luovuttamisesta eri rekisterien välillä. Etusivulla näet yhteenvedon kaikista Maisa-tilisi alla olevista profiileista. Napsauttamalla aloitusnäytön ylävalikon Vaihda -linkkiä pääset siirtymään eri Maisa-tilien välillä.

Muutamia sosiaalihuollon ilmoituksia (ilmoitus lapsen, työikäisen tai iäkkään avuntarpeesta) voidaan jättää anonyymisti ja kirjautumatta.

Maisaan kirjaudutaan vahvaa tunnistautumista käyttäen. Näitä ovat

  • Pankin verkkopankkitunnukset
  • Sähköinen henkilökortti
  • Mobiilivarmenne

Sosiaali- ja terveystietojen pitäminen yksityisinä ja suojattuina on hyvin tärkeää. Toisin kuin perinteinen sähköposti, Maisa-portaalissa tapahtuva viestintä vaatii, että olet kirjautuneena palveluun vahvaa tunnistautumista käyttäen. Vahva tunnistautuminen on kytketty henkilön viralliseen identiteettiin ja väestötietojärjestelmän tietoihin. Näin myös verkossa asioidessa voidaan luottaa siihen, että osapuolet asioivat oikeiden henkilöiden kanssa.

Kaikki 10 vuotta täyttäneet HUS Helsingin yliopistollisen sairaalan toimialueella tai Apotin käyttöönottaneissa kunnissa asuvat henkilöt voivat kirjautua Maisaan (ks. 1.2 Kuka voi käyttää Maisaa?). Kirjautumista varten kansalaisella tulee olla joko sähköinen henkilökortti (jota käyttäessä tietokoneeseen tarvitaan erillinen kortinlukija), mobiilivarmenne tai pankkitunnukset.

Maisan yläpalkissa on Oma Valikko (Puolesta-asioitavan profiilissa ollessa "Asioitavan nimi" valikko). Valikosta löydät kaikkiin toimintoihin ohjaavat linkit. Voit myös käyttää hakukenttää, ja kirjoittaa etsimääsi toimintoa.

2. Omat tietoni

Kirjauduttuasi Maisaan etusivullasi näkyy uutisvirta. Uutisvirta sisältää tiedot ajankohtaisista tapahtumista. Uutisvirrassa näkyvät uudet tutkimustulokset, jotka ovat enintään 30 vuorokautta vanhoja. Tulevat sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden käynnit ilmestyvät uutisvirtaan, kun niihin on aikaa alle 14 vuorokautta.

Uutisvirrassa näkyy myös puolesta-asioitavien tiedot. Selkeyden vuoksi jokaisen henkilön uutisvirta on eroteltu toisista värien avulla.

Voit tarkastella Maisassa esimerkiksi laboratorio- ja röntgentutkimustesi tuloksia. Osa tuloksista saattaa tulla näkyville vasta sen jälkeen, kun ammattilainen on keskustellut tuloksista kanssasi. Tuloksen ilmestymiseen voi mennä kaksi viikkoa riippuen tutkimuksesta ja tutkimuksen tilaajan asettamasta viivästyksestä. Tutkimustuloksesi saat esiin valikosta.

Sosiaalihuollon päätöksiisi pääset valikon kautta. Uusi päätös luo Maisan etusivulle myös ilmoituksen, jota napsauttamalla pääset suoraan kyseiseen päätökseen.

Voit tarkastella Maisassa esimerkiksi laboratorio- ja röntgentutkimustesi tuloksia. Osa tuloksista saattaa tulla näkyville vasta sen jälkeen, kun ammattilainen on keskustellut tuloksista kanssasi. Tutkimustuloksesi löytyvät valikosta.

Ammattilaisen kirjaamat merkinnät vastaanotolta löydät menneistä tapahtumista, jonne pääset valikon Tapahtumat-linkin kautta.

Näet Maisassa Apotti-järjestelmään päivitettyjä tietojasi. Kaikki vanhat tiedot eivät uuteen järjestelmään kuitenkaan siirry. Esimerkiksi lääkitystietosi päivittyvät ajan tasalle ensimmäisen hoitokäyntisi yhteydessä.

Joissain tapauksissa käynnin merkintöjen ja käyntiyhteenvedon siirtyminen Maisaan saattaa tapahtua viiveellä. Jos käyntisi merkinnät eivät ole näkyvissä Maisassa neljän päivän kuluttua käynnistä, voit kysyä puuttuvista merkinnöistä kyseisestä hoito-/palveluyksiköstä.

Näet Maisassa ne Apottia käyttävien toimipisteiden julkisen terveydenhuollon tiedot, joita sinulle alkaa kertymään Apotin käytön myötä. Suomessa on valtakunnallisella tasolla linjattu, että Kanta ja Omakanta -palvelut ovat kansallisesti ensisijainen potilastiedon arkisto. Apotti ja Maisa on saumattomasti integroitu näihin palveluihin.

Maisan kautta pääset katsomaan myös näitä laajempia historiatietoja Omakannasta, ilman erillisiä kirjautumisia. Nykyisellä rajauksella pyritään selkeyteen ja helppokäyttöisyyteen. Siirry Maisasta suoraan Omakantaan napsauttamalla valikon Omakanta -linkkiä ja vahvistamalla siirtyminen Omakantaan.

Jos olet pyytänyt itsellesi omia asiakas-/potilaskertomuksiasi, tulevat ne ladattavaksesi valikon Asiakirjat -osioon. Kertomukset toimitetaan PDF-tiedostona. Saatat tarvita erillisen lukuohjelman PDF-tiedoston lukemiseen.

Tee pyyntö omien kertomustesi toimittamisesta oman palvelun/hoidontarjoajasi ohjeiden mukaisesti.

Jos olet kieltänyt tietojesi luovuttamisen eri rekisterien välillä, näkyy sinulle sisäänkirjautumisen jälkeen eri tilit eri rekistereille Omakannassa asettamiesi kieltojen mukaisesti. Sisäänkirjauduttuasi valitset, minkä rekisterin tietojasi haluat tarkastella. Rekisterien mukaiset tilisi näkyvät ylänavigaattorin Vaihda -painikkeen alla.

Eri tilit näkyvät Maisassa samalla tavoin kuin puolesta-asioitavien (esimerkiksi puoliso, vanhempi, lapsi) tilit (ks. 4. Puolesta asiointi Maisassa).

Jos huomaat virheen esimerkiksi käyntiyhteenvedossasi, ole yhteydessä kyseisestä kirjauksesta vastaavaan palvelu- tai hoitoyksikköön.

Viralliset osoitetietosi päivittyvät järjestelmään suoraan väestötietojärjestelmästä. Jos haluat lisätä tietoihisi väliaikaisen osoitteen, päivittää puhelinnumeroasi tai sähköpostiosoitettasi, onnistuu se valikon kautta linkistä Henkilötiedot. (ks. 5 Maisan personalisointi).

Voit lisätä tietoihisi yhteyshenkilön/henkilöitä. Yhteyshenkilön lisääminen tapahtuu valikon Henkilötiedot -linkin kautta. Napsauttamalla ”Lisää yhteyshenkilö” pääset täyttämään yhteyshenkilön tietoja.

Lisää yhteyshenkilöksi sellaisen henkilön tiedot, kehen toivot otettavan yhteyttä sinua koskevassa hätätilanteessa. Lisää tänne vain sellaisia henkilöitä, joille saa kertoa sinua koskevaa tietoa.

Samassa näkymässä voit myös poistaa lisäämiäsi yhteyshenkilöitä sekä määrittää, kuka lisäämistäsi henkilöistä on ensisijainen yhteyshenkilösi. Alaikäisillä henkilöillä listaan päivittyy väestötietojärjestelmästä automaattisesti huoltajien tiedot. Nämä tiedot eivät ole muokattavissa.

Näet Maisassa, kuka puolesta-asioija on kirjautunut Maisa-tilillesi ja milloin. Voit tarkastella myös omaa kirjautumishistoriaasi. Tämä ominaisuus löytyy Valikosta napsauttamalla Asiakirjat -linkkiä.

3. Maisan toiminnallisuudet

Maisan Viestitoiminto löytyy valikon linkistä Esitä kysymys. Täältä voit joko valita ”Hoitoon tai palveluun liittyvä kysymys” tai ”Palaute Maisan toiminnasta” (ks. 8.1 Mihin voin ottaa yhteyttä, jos minulla on lisäkysymyksiä?).

Lähettäessäsi hoitoon tai palveluun liittyvää kysymystä valitse ensimmäisestä alasvetovalikosta kenelle viesti lähetetään. Toisesta alasvetovalikosta valitaan viestin aihe. Voit liittää viestiisi myös liitteitä napsauttamalla ”Liitä tiedosto” -painiketta.

Voit lähettää viestejä oman terveysasemasi tiimille. Tämän lisäksi voit lähettää viestin sellaiseen avohoidon yksikköön, johon sinulla on ollut hoito- tai palvelukontakti korkeintaan kuusi kuukautta aikaisemmin tai johon sinulle on varattu hoito- tai palvelukontakti seuraavien kuuden kuukauden kuluessa ja jossa viestitoiminto on otettu käyttöön. Organisaatiot ovat tehneet omat päätöksensä niistä yksiköistä, joissa viestitoiminto otetaan käyttöön. ”Valitse vastaanottaja” -alasvetovalikosta löydät kaikki sellaiset yksiköt ja ammattihenkilöt, joille voit lähettää viestejä.

Voit varata Maisan kautta aikoja joihinkin sosiaali- ja terveydenhuollon palveluihin. Tarjolla olevat ajat saattavat vaihdella sen mukaan mitä oma sosiaali- ja terveydenhuollon yksikkösi tarjoaa Maisan kautta varattavaksi. Ajanvaraustoiminnot löytyvät valikon kautta. Varaa aika -linkistä pääset Ajanvarauskeskukseen.

Terveysasemat

Voit varata aikoja omalle terveysasemallesi (esimerkiksi terveydenhoitajan ja sairaanhoitajan aikoja). Lääkärin aikoja ei ole automaattisesti varattavissa Maisassa, sillä lääkärin vastaanotto edellyttää hoidon tarpeen arviota.

Aikoja voidaan tarjota varattavaksi myös ajanvaraustiketillä. Saat ilmoituksen uudesta avoimesta tiketistä Maisassa määrittelemiesi ilmoitusasetusten mukaan (ks. 5. Maisan personalisointi). Uusi tiketti näkyy myös Maisan etusivun ilmoituksissa, jota napsauttamalla pääset suoraan ajanvaraustoimintoon. Tiketti näkyy Ajanvarauskeskuksen yläosassa.

Neuvolat

Neuvolan ensikäynnin ajanvaraus on tarkoitettu ensimmäistä raskausajan neuvolakäyntiään varaavalle odottavalle äidille. Ajanvarausnäkymä tulee näkyviin, kun olet ensin vastannut muutamaan tarkentavaan kysymykseen. Äitiysneuvolan ensimmäisen käynnin ajanvarausmahdollisuus löytyy valikon Varaa aika-toiminnon takaa. Ajanvarauskeskuksen sivun oikean reunan Varaa neuvolan ensikäynti-pikalinkkiä napsauttamalla pääset tekemään ajanvarauksen.

Kun olet jo asioinut neuvolassa, ovat seuraavat ajat varattavissasi Ajanvarauskeskuksen etusivulta.

Koulu- ja opiskeluterveydenhuolto

Jos kuulut kouluterveydenhuollon piiriin ja haluat varata ajan terveystarkastukseen, ole yhteydessä oman koulusi kouluterveydenhoitajaan esimerkiksi Maisan Esitä kysymys-toiminnon avulla. Terveydenhoitajasi voi lähettää sinulle Maisaan ajanvaraustiketin, jolla voit varata itsellesi (tai huoltaja lapselleen puolesta-asioinnin kautta, (ks. 4 Puolesta asiointi Maisassa) ajan Maisan Ajanvarauskeskuksen kautta.

Jos kuulut opiskeluterveydenhuollon piiriin, ovat jotkin opiskeluterveydenhuollon ajat varattavissasi Maisan Ajanvarauskeskuksessa. Tällaisia aikoja voivat olla esimerkiksi ensimmäisen opiskeluvuoden terveystarkastus. Jos et löydä tarvitsemaasi aikaa Ajanvarauskeskuksesta, ole yhteydessä omaan opiskeluterveydenhoitajaasi esimerkiksi Maisan valikon Esitä kysymys-toiminnon avulla.

Sosiaalihuolto

Joihinkin sosiaalihuollon palveluihin (kuten koulukuraattori sekä jotkin lapsiperheiden ja työikäisten palvelut) varattavat ajat ovat tarjolla kaikille, eikä ajan varaaminen vaadi Maisaan kirjautumista. Näitä aikoja pääsee varaamaan oman kunnan internetsivujen kautta sekä Maisan Ajanvarauskeskuksesta (valikosta Varaa aika -linkin kautta, josta valitaan oikeassa sivupalkista löytyvä ”Sosiaalihuollon avoin ajanvaraus” -linkki). Jos tarvitsemaasi palveluun ei löydy aikoja tämän sivun kautta, ei aika ole varattavissa ilman ajanvaraustikettiä. Jos et löydä ajanvaraustikettiä Maisan Ajanvarauskeskuksesta (ks. ohje alla), ole yhteydessä kyseiseen palveluyksikköön.

Aikoja voidaan tarjota varattavaksi myös ajanvaraustiketillä. Saat ilmoituksen uudesta avoimesta tiketistä Maisassa määrittelemiesi ilmoitusasetusten mukaan (ks. 5. Maisan personalisointi). Uusi tiketti näkyy myös Maisan etusivun ilmoituksissa, jota napsauttamalla pääset suoraan ajanvaraustoimintoon. Tiketti näkyy Ajanvarauskeskuksen yläosassa.

Erikoissairaanhoito

Erikoissairaanhoito voi tarjota aikaa varattavaksi lähettämällä sinulle ajanvaraustiketin Maisaan. Saat ilmoituksen uudesta avoimesta tiketistä Maisassa määrittelemiesi ilmoitusasetusten mukaan (ks. 5. Maisan personalisointi). Uusi tiketti näkyy myös Maisan etusivun ilmoituksissa, jota napsauttamalla pääset suoraan ajanvaraustoimintoon. Tiketti näkyy Ajanvarauskeskuksen yläosassa.

Suun terveydenhuolto

Suun terveydenhuollon ajoista ikäkausitarkastukset ovat tarjolla varattavaksi ilman kontaktia suun terveydenhuollon yksikköön. Muita aikoja voi tiedustella joko lähettämällä viestin suun terveydenhuoltoon tai täyttämällä suun terveydenhuollon oirekyselyn (valikon Suun terveydenhuollon oirekysely -linkin takaa niiden kuntien asiakkaille, joissa oirekysely on käytössä).

Kun varaat itsellesi aikaa Maisassa, voit asettaa itsesi peruutusaikajonoon. Tämä vaihtoehto on saatavilla sellaisten ajanvarausten yhteydessä, joissa kyseinen toiminto on käytössä.

Ollessasi peruutusaikajonossa, voidaan sinulle tarjota vapautunutta aikaa silloin, jos vapautunut aika on vähintään kolme päivää ennen alkuperäistä ajanvaraustasi. Tarjottu aika tulee näkyville Maisaan, jossa voit joko hyväksyä tai hylätä tarjouksen. Tarjous on voimassa 15 tuntia. Tarjouksen hylkääminen ei poista sinua peruutusaikajonosta, ja voit edelleen vastaanottaa tarjouksia mahdollisista peruutusajoista.

Jos haluat saada tekstiviesti ja/tai sähköposti-ilmoituksen saapuneesta peruutusaikatarjouksesta, käy asettamassa halutut ilmoitusasetukset (ks. 5. Maisan personalisointi).

Voit valmistautua tulevalle käynnillesi tämän toiminnon kautta. Valmistaudu käynnille -toimintoon pääset joko Maisan etusivulta kyseisen käynnin kohdalla olevasta ”Valmistaudu käynnille” -linkistä tai valikon Tapahtumat -linkistä.

Tämä toiminto ohjaa sinut tarkastamaan mm. yhteystietosi, nykyisen lääkityksesi, allergiasi sekä ajankohtaiset diagnoosisi. Jos ammattilainen on lähettänyt sinulle täytettäväksi kyselyitä tai esitietolomakkeita tähän käyntiin liittyen, ohjaa toiminto sinut täyttämään kyseiset lomakkeet.

Suun terveydenhuollon oirekysely helpottaa asiointia terveydenhuollon ammattilaisen kanssa ja voi korvata vastaanottokäynnin. Ilmoittamiesi vastaustesi perusteella ammattilainen tekee arvion hoidon tarpeesta sekä tarvittavista jatkotoimenpiteistä. Tarvittaessa sinulle varataan vastaanottokäynti. Pääset Suun terveydenhuollon oirekysely -toimintoon valikon kautta.

Tällä hetkellä Suun terveydenhuollon oirekyselyä voi käyttää seuraavien oireiden yhteydessä:

  • Hammassärky

Oirekysely etenee antamiesi vastausten perusteella.

Voit Maisan kautta siirtyä Omakanta-sivustolle, josta pääset tekemään reseptin uusimispyynnön. Tämä toiminto löytyy valikon Tee reseptin uusimispyyntö -linkistä. Napsauttamalla ”Siirry Omakanta-sivustolle” -linkkiä siirryt suoraan oikealle sivulle. Sinun ei tarvitse kirjautua erikseen Omakantaan. Jos käytät Maisan mobiilisovellusta, sinun tulee siirtyessäsi kirjautua uudestaan vahvalla tunnistautumisella.

Ks. myös: 5.4 Saanko ilmoituksen uusista resepteistä?

Valikon Hae Terveyskirjastosta -linkin kautta pääset hakemaan luotettavaa ja ajantasaista tietoa esimerkiksi rokotteisiin, lääkitykseen ja diagnooseihin liittyen.

Jos sinulla on jo aktiivinen asiakkuus sosiaalihuollon yksikössä, voit lähettää kyseiseen yksikköön viestin valikon Esitä kysymys -linki kautta (ks. 3.1 Miten ja kenelle voin lähettää viestin?).

Jos haluat ottaa yhteyttä sosiaalihuoltoon tai tehdä sosiaalihuollon hakemuksen, onnistuu se valikon Sosiaalihuolto -osion kautta. Napsauttamalla Tee hakemus/yhteydenotto -painiketta pääset tekemään uuden hakemuksen tai yhteydenoton.

Et voi. Velkaneuvonta ei ole osa Maisan toiminnallisuuksia.

Sosiaalisen luoton hakemus ei ole saatavilla Maisassa automaattisesti. Sinun täytyy olla ensin yhteydessä Sosiaalihuoltoon, jossa tehdään päätös asiaan liittyen.

Aina saatavilla olevat kyselyt

Maisassa on muutamia aina saatavilla olevia kyselylomakkeita, esimerkiksi Tyypin 2 diabeteksen sairastumisriskin arviointilomake. Voit täyttää aina saatavilla olevan kyselyn ja lähettää vastaukset ammattilaiselle. Tulokset lähetettyäsi vastaukset tallentuvat osaksi potilas/asiakastietojasi. Ammattilainen ei ole sinuun yhteydessä automaattisesti täytettyäsi aina saatavilla olevan kyselyn. Jos sinulle herää huoli omasta tilanteestasi kyselyyn vastattuasi, tulee sinun olla yhteydessä hoidon-/palveluntarjoajaan esimerkiksi Maisan Esitä kysymys -toiminnon kautta.

Aina saatavilla olevat kyselylomakkeet löytyvät valikon Itsearvioinnit ja kyselylomakkeet -linkin takaa.

Hoito/palvelukontaktiin liittyvät kyselyt

Ammattilainen voi lähettää sinulle Maisaan täytettäväksi erilaisia esitieto- ja kyselylomakkeita esimerkiksi tulevaan käyntiisi tai olemassa olevaan hoitokontaktiisi liittyen. Kun täytät kyselylomakkeen jo ennen tulevaa käyntiäsi, ovat tiedot ammattilaisen käytettävissä hyvissä ajoin. Lisäksi vastauksesi pysyvät tallessa omissa potilas-/asiakastiedoissasi.

Ammattilaisen lähettämät kyselylomakkeet löytyvät valikon Itsearvioinnit ja kyselylomakkeet -linkin takaa. Uusi kyselylomake luo myös ilmoituksen Maisan etusivulle, jota napsauttamalla pääset täyttämään lähetettyä kyselyä. Jos kyselylomake on liitetty osaksi tulevaa käyntiäsi, pääset täyttämään kyselyä myös etusivun ”Valmistaudu tulevalle käynnille” -ilmoituksen kautta.

Mitä tarkoittaa ”Suostumus yhteydenottoon mahdollisista tulevista tieteellisistä tutkimuksista”?

Aina saatavilla olevien kyselyiden listasta löytyy Suostumus yhteydenottoon mahdollisista tulevista tieteellisistä tutkimuksista -lomake. Tällä lomakkeella voit antaa suostumuksesi yhteydenottoon tuleviin tieteellisiin tutkimuksiin liittyen. Samalla lomakkeella pystyt tarvittaessa myös perumaan aiemmin antamasi suostumuksesi.

Jos annat suostumuksesi yhteydenottoon, näkyy antamasi suostumuksesi potilas/asiakastiedoissasi.

Ammattilainen voi lähettää sinulle Maisaan täytettäväksi erilaisia Omaseurantalomakkeita. Tällaisia voivat olla esimerkiksi verenpaine- tai verensokeriseurantalomakkeet. Pystyt täyttämään omaseurantaa helposti sinulle sopivana ajankohtana, kirjaamasi tulokset siirtyvät automaattisesti ammattilaiselle ja tallentuvat osaksi potilas-/asiakastietojasi.

Seurantalomakkeet löytyvät valikon Omaseurantalomakkeet -linkin kautta. Uusi seurantalomake luo myös ilmoituksen etusivulle, jota napsauttamalla pääset täyttämään omaseurantaa.

Kun ammattilainen on määrännyt sinulle seurantalomakkeen täytettäväksi, voit halutessasi hyödyntää Apple Terveys ja Google Fit -sovelluksia tulosten syöttämisessä Maisaan. Sovelluksen linkittäminen Maisaan tapahtuu Maisan mobiilisovelluksessa, jossa pääset tekemään linkityksen avatessasi sovelluksen aloitusnäytöltä Seurannat-toiminnon.

Videokäynti voi joissain tapauksissa korvata tavallisen vastaanottokäynnin. Videokäynnissä yhteys potilaan/asiakkaan ja ammattilaisen välille muodostetaan käyttämällä Maisan videokäynti-toiminnallisuutta. Pääset käyttämään tätä toimintoa sen jälkeen, kun ammattilainen on varannut sinulle videokäynnin. Toiminto löytyy suoraan etusivulta, sekä valikon Tapahtumat-linkin takaa. Napsauta videokäynti-tapahtuman linkkiä ”Näytä tiedot”, jonka jälkeen voit liittyä videokäynnille napsauttamalla linkkiä ”Aloita videokäynti".

Miten muodostan yhteyden videokäynnille?

Suosittelemme käyttämään Google Chrome tai Firefox-selainta. Muita selaimia käytettäessä selain saattaa vaatia Maisa Videovastaanotto -sovelluksen lataamista. Tällaisessa tapauksessa lataa sovellus ENNEN videokäynnille liittymistä.

Jos videokäynnin selainikkuna ei aukea automaattisesti, tulee sinun sallia selaimesi ponnahdusikkunat. Eri selaimilla tämä tapahtuu hieman eri tavalla (napsauttamalla käyttämäsi selaimen nimeä pääset kyseisen selaimen ohjeisiin: Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox). Jos et saa videokäyntiä toimimaan käyttämälläsi selaimella, kokeile toista selainta.

Videokäynnille voi liittyä napsauttamalla ensin Maisan etusivulta ”Aloita käynti”, mikä avaa videokäynnin tarkemmat tiedot, ja napsauttamalla sen jälkeen ”Aloita videokäynti”. Yhteys aukeaa erilliseen selainikkunaan. Jos ammattilainen ei ole vielä kirjautuneena videokäynnille, odota hetki. Yhteys muodostuu automaattisesti ammattilaisen kirjauduttua.

Tietokoneesi saattaa kysyä lupaa kameran ja mikrofonin käyttöön. Sinun tulee antaa näihin lupa, jotta videokäynnillä ovat äänet sekä kuva käytössä.

Jotkut selaimet saattavat vaatia lisäosan lataamista videokäynnin käyttämiseksi.

Osallistuaksesi videokäynnille mobiililaitteellasi tulee sinun ladata ilmainen Maisa Videovastaanotto -sovellus (Apple AppStore, Google Play kauppa). Lataa sovellus ENNEN videokäynnille liittymistä. Kun Maisa Videovastaanotto -sovellus on ladattu mobiililaitteellesi, ei sinun tarvitse käynnistää sitä erikseen – Maisa Videovastaanotto aukeaa automaattisesti, kun videokäynti aloitetaan.

Miksi videokäynnillä ei kuulu äänet?

Tarkista, että tietokoneessasi on äänet päällä ja äänitaso tarpeeksi korkealla. Tarkista, että Videovastaanoton äänet ovat päällä eikä mikrofoni ole mykistetty.

Miksi videokäynnin kuva ei näy?

Tarkista, että tietokoneesi kamera ei ole peitettynä. Jos käytät tietokoneeseen liitettävää kameraa, tarkista, että johdot ovat kunnolla liitettyinä.

Mitä teen, jos videokäynti ei yrityksistäni huolimatta toimi?

Jos et yrityksistäsi huolimatta saa videokäyntiä toimimaan, ole yhteydessä yksikköön, johon videokäynnin ajanvaraus oli tehty.

Joissain toimipisteissä on käytössä Maisan mobiili-ilmoittautuminen. Tällöin voit itse ilmoittautua saapuneeksi Maisan mobiilisovelluksen kautta. Voit valita, perustuuko mobiili-ilmoittautuminen sijaintitietoihin, vai ei. Pystyt ilmoittautumaan saapuneeksi aikaisintaan 30 min ennen ajanvarausta.

Tavallinen mobiili-ilmoittautuminen

Kun saavut vastaanotolle, jonka toimipisteessä on käytössä mobiili-ilmoittautuminen, voit ilmoittautua Saapuneeksi Maisan mobiilisovelluksen kautta. Et saa tästä erillistä kehotusta push-ilmoituksella. Avattuasi Maisan mobiilisovelluksen näet viestin, jossa kysytään, oletko saapunut vastaanotollesi. Tätä napsauttamalla pääset mobiili-ilmoittautumiseen. Ilmoittautumisen jälkeen sovellus vielä vahvistaa, että ilmoittautumisesi on onnistunut.

Sijaintitietoihin perustuva mobiili-ilmoittautuminen

Jotta sijaintitietoihisi perustuva mobiili-ilmoittautuminen toimisi, täytyy sinun ottaa käyttöön Maisan mobiilisovelluksessa Saapuminen vastaanotolle -ominaisuus sekä sallia sijaintitietojen käyttö ja push-ilmoitukset. Nämä asetukset löytyvät valikon Tilin asetukset -osiosta. Näitä toimintoja ei tarvitse aktivoida kuin kerran. Voit halutessasi milloin vain poistaa ne käytöstä. Sovellus kehottaa ottamaan nämä toiminnot käyttöön, kun olet menossa ensimmäistä kertaa vastaanotolle toimipisteeseen, jossa mobiili-ilmoittautuminen on käytössä.

Kun saavut vastaanotolle, jonka toimipiste käyttää sijaintitietoihin perustuvaa mobiili-ilmoittautumista, saat puhelimeesi push-ilmoituksen, jossa sinua pyydetään ilmoittamaan, oletko perillä. Saat ilmoituksen, kun olet tarpeeksi lähellä toimipistettä (noin 50 m). Kun olet vahvistanut saapumisesi, saat vielä ilmoituksen, että sinut on kirjattu vastaanotolle.

Maisan selainversiolla pääsee samalla vahvalla kertakirjautumisella Omakantaan ja muihin ulkoisiin palveluihin. Maisan mobiilisovelluksella asioitaessa taas tulee siirryttäessä kirjautua uudestaan vahvalla tunnistautumisella.

4. Puolesta asiointi Maisassa

Täysi-ikäinen ja täysivaltainen henkilö voi antaa toiselle täysi-ikäiselle henkilölle puolesta-asiointi oikeudet Maisa-tiliinsä. Puolesta-asioinnin laajuudesta riippuen valtuutettu henkilö voi esimerkiksi tarkastella ja lähettää viestejä ja varata aikoja.

Kun annat toiselle täysi-ikäiselle henkilölle puolesta-asioinnin valtuudet omaan Maisa-tiliisi, määrittelet samalla haluamasi puolesta-asioinnin laajuuden:

  • Täydet oikeudet: valtuutetulla on samat oikeudet kuin sinulla itselläsi
  • Ajanvaraukset ja viestit: valtuutettu ei näe esimerkiksi diagnoosejasi tai lääkityslistaa, mutta voi varata puolestasi aikoja ja lähettää viestejä
  • Vain lukuoikeudet: valtuutettu näkee kaiken, mutta ei voi varata aikoja tai lähettää viestejä

Kun haluat antaa toiselle täysi-ikäiselle henkilölle puolesta-asiointioikeudet omaan Maisa-tiliisi, toimi näin:

Napsauta valikosta Puolesta-asiointi ja laitteet. Valitse seuraavassa näkymässä Puolesta-asioinnin hallinta. Paina sitten ANNA PUOLESTA-ASIOINTIOIKEUS -linkkiä. Täytä henkilön nimi ja sähköpostiosoite. Valitse sitten napsauttamalla, minkälaisen käyttöoikeuden haluat antaa. Paina lopuksi Lähetä kutsu -painiketta.

Valitsemasi henkilö saa sähköpostiinsa kutsun. Viestin saatuaan hänen täytyy painaa viestin sisältämää Hyväksy kutsu -painiketta. Napsautus vie hänet Maisan kirjautumissivulle. Kirjauduttuaan hänen täytyy syöttää sinun syntymäaikasi. Siten hän todistaa tuntevansa sinut.

HUOM! Kutsu on siis lähetettävä sen henkilön Maisa-tililtä, jonka Maisa-tiliin puolesta-asiointioikeus halutaan antaa. Puolesta-asioija ei pysty itse oman tilinsä kautta pyytämään puolesta-asiointioikeuksia.

Voit tehdä valtuutuksen myös omassa sosiaali- tai terveydenhuollon yksikössäsi.

Vain siinä tapauksessa, että toinen henkilö on antanut sinulle valtuudet asioida hänen puolestaan. (Ks. 4.1 Mitä puolesta-asiointi tarkoittaa?

Et voi. Maisa on suoraan yhteydessä omiin sosiaali- ja terveyspalveluiden tietoihisi. Oman tilisi kautta kysyessäsi tiedot tallentuvat sinun tietoihisi, eivätkä siis tässä tapauksessa oikean henkilön tietoihin.

Ei voi. Sosiaali- ja terveystiedot ovat henkilökohtaisia, joten jokaisella on oltava oma Maisa-tili. Voitte kuitenkin antaa toisillenne puolesta-asiointi valtuudet. (Ks. 4.1 Mitä puolesta-asiointi tarkoittaa? ja 4.3 Miten annan toiselle henkilölle puolesta-asiointioikeudet Maisaani?)

Huoltaja voi asioida Maisassa alle 12-vuotiaan lapsensa puolesta. Huoltajan oikeus asioida lapsensa puolesta tarkastetaan jokaisella kirjautumiskerralla Suomi.fi Valtuudet-palvelusta. Maisa-palvelu noudattaa ikärajoissa kansallisia linjauksia.

Asioidessasi Maisassa alle 12-vuotiaan lapsesi puolesta kirjaudut Maisaan omana itsenäsi. Uusimmat tapahtumat näkyvät suoraan etusivun syötteessä, ja voit vaihtaa puolesta-asioitavan profiiliin ylävalikon Vaihda-linkistä.

Voit kirjautua Maisaan ja hoitaa lapsesi asioita hänen puolestaan myös silloin, jos asut HUS Helsingin yliopistollisen sairaalan toimialueen tai Apottia käyttävän kunnan ulkopuolella, mutta alle 12-vuotias lapsesi on asiakkaana HUS:ssa.

12–17-vuotiaat lapset ja nuoret asioivat Maisassa vain omilla tunnuksillaan (ks. 1.3 Miten Maisaan kirjaudutaan? ja 1.4 Mitä tarkoittaa vahva tunnistautuminen?).

Yhteishuoltajuudessa on kyse huollonjakosopimuksesta. Jos huollonjakosopimukseen sisältyy sopimus tai määräys, jossa otetaan kantaa muihinkin kuin lapsen asumiseen liittyviin asioihin, huoltaja ei voi asioida palvelussa lapsensa puolesta.

Jos huollettavalla tai molemmilla hänen huoltajistaan on turvakielto, huollettavan puolesta ei voi asioida. Jos vain toisella huoltajalla on turvakielto, niin puolesta-asioimaan pystyy se huoltaja, jolla itsellään on turvakielto. Turvakielto estää sen huoltajan asioinnin, jolla ei ole turvakieltoa, koska turvakiellon omaavan huoltajan tietoja ei voida tarkistaa. Asioivan huoltajan oma turvakielto ei vaikuta asiointiin. Jos lapsella on turvakielto, ei kumpikaan vanhemmista pysty asioimaan lapsen puolesta. Näillä ehdoilla suojataan turvakiellon alaisia tietoja.

5. Maisan personalisointi

Valikon Tilin asetukset-otsikon kautta pääset muokkaamaan henkilökohtaisia tietojasi ja asetuksiasi:

Henkilötiedot -osiossa voit päivittää esimerkiksi väliaikaiset osoitetiedot ja siviilisäätysi. Ilmoitusasetukset -osiossa voit määritellä, miten haluat saada Maisa-ilmoituksia esimerkiksi ajanvaraukseen ja viestintään liittyen.

Mukauta-osiossa näet esimerkiksi kenen tietoja voit tarkastella ja kuka voi tarkastella sinun tietojasi (ks. 4 Puolesta asiointi Maisassa).

Maisan sisältö ja näkymät vaihtelevat käyttäjäkohtaisesti, sillä Maisa on suoraan yhteydessä potilas- ja asiakastietoihisi. Esimerkiksi erilaiset palvelukontaktit määrittelevät, millaisia Ajanvaraus -ja yhteydenottotapoja sinulla on käytettävänäsi. Jotkin Maisan toiminnoista saattavat olla näkyvillä vain tietyille potilas- tai asiakasryhmille (esimerkiksi Neuvolan ensikäynnin ajanvaraus).

Valikosta Tilin asetukset-otsikon alta löydät Ilmoitusasetukset, mistä pääset muokkaamaan sinulle lähetettäviä Maisa-ilmoituksia ja postia.

Voit saada Maisa-ilmoituksia sähköpostitse ja tekstiviestitse. Ilmoitusasetuksissa voit itse määritellä missä muodossa haluat ilmoitusten tulevan ja mistä aiheista. Halutessasi voit poistaa kaikki Maisa-ilmoitukset, jolloin ainoat ilmoitukset mitkä saat ovat sähköpostitse lähetettävät Puolesta-asiointikutsun vahvistus ja Ilmoitus yhteystietojen muutoksesta.

Ajanvarauskirjeistä ei ole mahdollista kieltäytyä. Halutessasi voit kieltäytyä vastaanottamasta kirjeitse lähetettäviä joukkoviestejä ja viestinnän hallintaa koskevia kirjeitä.

Reseptin uudistamispyyntö Omakannan kautta

Kun teet sähköisen reseptin uusimispyynnön Maisan kautta, Maisa ohjaa sinut automaattisesti Omakanta-palveluun ilman erillistä kirjautumista (ks. 3.6 Voinko uusia reseptin Maisan kautta?). Jos haluat saada ilmoituksen, kun resepti on uusittu, tulee tätä koskevat asetukset tehdä Omakannan ohjeen mukaisesti reseptin uusimispyyntöä tehdessä.

Reseptin uudistaminen palvelukontaktin yhteydessä

Maisassa voit määritellä, saatko ilmoituksen Apotissa tehtävistä, muista kuin Omakannan kautta tehdyistä reseptien uusimispyynnöistä. Tällaisia ovat esimerkiksi käynnin tai hoitopuhelun aikana tehtävät reseptin uusimiset. Tämän asetuksen voit tehdä valikon Ilmoitusasetukset -linkin kautta.

Voit määrittää sen henkilön, jonka puolesta asioit, viesteistä saamasi ilmoitusasetukset valikon Ilmoitusasetukset -osion kautta. Kun napsautat rastin kohtaan "Käytä kaikissa kertomuksissa, joihin minulla on käyttöoikeus" saat vastaavat ilmoitukset puolesta-asioitavasi tilistä kuin omastasi.

Jos haluat määrittää erilaiset asetukset toiselle henkilölle, jonka tietoihin sinulla on käyttöoikeus, mene henkilön kertomukseen ja päivitä ja tallenna Ilmoitusasetukset-sivu.

Maisassa voi valita erikseen sekä asiointikielen että ulkoasun kielen. Voit muokata näistä molempia. Ulkoasun kielen voi vaihtaa yläpalkissa olevasta maapallokuvakkeesta. Kuvaketta napsauttamalla avautuu alasvetovalikko, josta voit valita haluamasi kielen. Myös asiointikieli on helppo vaihtaa: Valikko - Henkilötiedot - Lisätietoja minusta (otsikon alla siviilisääty ja asiointikieli).

Asiointikieli on kieli, jolla haluat asioida sosiaali- ja terveydenhuollossa. Saat mm. ilmoitukset ja käyntiyhteenvedot valitsemallasi asiointikielellä. Ulkoasun kieli taas vaikuttaa Maisan valikoihin, sivujen otsikoihin ja muuhun Maisan sisältöön.

Katso myös: 7.5 Voinko muokata Maisa-mobiilisovelluksen kielivalintaa?

6. Maisan käyttö

Sosiaali- ja terveystietojen pitäminen yksityisinä ja suojattuina on hyvin tärkeää. Tietojen käyttöön selaimella vaaditaan vahva tunnistautuminen (Ks. 1.3 Miten Maisaan kirjaudutaan?).

Maisa on sähköinen palvelu, joka mahdollistaa pääsyn omiin sosiaali- ja terveydenhuollon asiakas- ja potilastietoihin. Lisäksi se mahdollistaa muun muassa turvallisen viestinvaihdon sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden kanssa kiireettömissä asioissa.

Tarkemmin Maisan tietosuojakäytännöstä voit lukea Maisan Tietosuojakäytäntö-osiosta, jonka linkin löydät Maisan kirjautumissivun alalaidasta.

Tarvitset Maisan käyttämiseen tietokoneen tai mobiililaitteen sekä internetyhteyden. Maisa toimii varmimmin uusimpaan versioon päivitetyillä selaimilla. Suosittelemme käyttämään Google Chrome, Microsoft Edge, Firefox tai Safari-selainta. Maisaa ei voi käyttää Internet Explorer -selaimella.

Jos osallistut Maisassa videokäynnille, suosittelemme käyttämään Google Chromea tai Firefox-selainta (ks. 3.13 Mikä on Videokäynti?).

Maisan mobiilisovellus toimii Android ja iOS käyttöjärjestelmillä (iOS 11.0 tai tätä uudempi versio, Android 5.0 tai tätä uudempi versio) varustetuilla mobiililaitteilla, ja voit ladata sovelluksen laitteesi sovelluskaupasta (Apple AppStore, Google Play kauppa).

Liikkuessasi Maisassa suosittelemme käyttämään portaalin omia navigointipainikkeita. Joissain tilanteissa esimerkiksi selaimen oman palaa-painikkeen käyttäminen aiheuttaa virheilmoituksen.

Sinut kirjataan automaattisesti ulos Maisasta, jos portaali on käyttämättä yli 30 minuuttia. Portaali huomauttaa aikarajan täyttymisestä ennen uloskirjaamista.

Joskus uloskirjaus voi johtua palvelimen virhetilanteesta. Tällöin voit kirjautua sisään uudelleen ja jatkaa asioimista normaalisti.

Ks. 1.2 Kuka voi käyttää Maisaa?

Jos et voi kirjautua Maisaan voi se johtua siitä, että et ole asiakkaana HUS Helsingin yliopistollisessa sairaalassa tai Apotti-järjestelmää käyttävässä palvelu- tai hoitoyksikössä.

Jos olet potilaana/asiakkaana HUS Helsingin yliopistollisessa sairaalassa tai Apotti-järjestelmää käyttävässä palvelu- tai hoitoyksikössä eikä sisäänkirjautuminen onnistu:

  • Tarkista, että olet valinnut oikean tunnistautumispalvelun (esimerkiksi oikean pankin). Jos ongelma on tunnustetietojen antamisessa (kuten pankkitunnisteessa), ole yhteydessä kyseisen palvelun tarjoajaan.
  • Jos ongelmia ilmenee Maisaan kirjautumisvaiheessa, niin ongelma voi olla tunnistautumispalvelussa. Maisaan kirjaudutaan vahvaa tunnistautumista käyttäen (ks. 1.4 Mitä tarkoittaa vahva tunnistautuminen?), ja tämän toiminnan Maisalle tarjoaa Suomi.fi-tunnistautumispalvelu. Tunnistautumiseen liittyvissä ongelmissa voit olla yhteydessä Kansalaisneuvontaan (www.kansalaisneuvonta.fi, puh. 0295 000).
  • Maisassa saattaa olla hetkellinen huoltokatko, jonka aikana Maisa ei ole käytettävissä. Yritä kirjautua hetken päästä uudelleen.

Tietyissä häiriökäyttäytymistapauksissa asiakkaalta voidaan evätä pääsy Maisaan.

Pääset kirjautumaan Maisaan ainoastaan hyväksymällä Maisan Käyttöehdot. Jos hylkäät Käyttöehdot, Maisa-tilisi inaktivoidaan. Saadaksesi tilin taas käyttöön, tulee sinun olla yhteydessä hoidon/palveluntarjoajaasi.

Lopeta Maisan käyttö aina kirjautumalla ulos palvelusta. Kirjaudu ulos Maisan sovellusversiosta napsauttamalla oikean yläkulman ”Kirjaudu ulos” -painiketta. Muista tyhjentää myös välimuisti ja sivuhistoria sekä sulkea kaikki selainikkunat. Maisan mobiilisovelluksesta kirjaudutaan ulos napsauttamalla pyöreää käyttäjätilikuvaketta ja valitsemalla ”Kirjaudu ulos”.

Jos haluat lopettaa (inaktivoida) Maisa-tilisi, ole yhteydessä omaan sosiaali- tai terveydenhuollon yksikköösi.

7. Maisan mobiilisovellus

Maisan mobiilisovellus toimii Android ja iOS käyttöjärjestelmillä (iOS 11.0 tai tätä uudempi versio, Android 5.0 tai tätä uudempi versio) varustetuilla mobiililaitteilla (puhelimet, tablet-laitteet).

Ennen ensimmäistä kirjautumista Maisan mobiilisovellukseen sinun tulee ladata sovellus laitteesi sovelluskaupasta (Apple AppStore, Google Play kauppa).

Ensimmäinen kirjautuminen Maisan mobiilisovellukseen tapahtuu vahvaa tunnistautumista käyttämällä (ks. 1.4 Mitä tarkoittaa vahva tunnistautuminen?). Voit halutessasi ottaa käyttöön biometrisen tunnistautumisen (sormenjälki, FaceID) ensimmäisen kirjautumisesi jälkeen.

Maisan mobiilisovelluksessa voit käyttää kaikkia Maisan toimintoja kätevästi puhelimella. Osa toiminnoista aukeaa Maisan selainversioon mobiilisovellusta käytettäessä.

Maisan mobiilisovelluksen ilmoitukset saat päälle tai pois päältä sovelluksen Tilin asetukset -valikon alta. Palveluilmoitukset -kohdassa voit kytkeä ilmoitukset joko päälle tai pois. Se, mitä ilmoituksia mobiililaitteeseesi tulee, riippuu Maisa-portaalissa tekemistäsi asetuksista. (Ks. 5.3 Miten voin muokata Ilmoitusasetuksiani?)

Jos olet ottanut Maisan mobiilisovelluksen kuvakaappaukset käyttöön sovelluksen sovellusasetuksista, piilottaa tämä Maisa-sovelluksen mobiililaitteesi viimeksi käytettyjen sovellusten luettelosta. Tämä voi vaikuttaa Maisan mobiilisovellukseen kirjautumiseen silloin, kun käytät vahvaa tunnistautumista. Sormenjälki-, tunnuskoodi- ja Face ID -kirjautumisiin tämä ei vaikuta.

Maisa-mobiilisovellus toimii samalla kielellä, millä mobiililaitetta käytetään. Jos mobiililaitteen kielenä on jokin muu kuin suomi, ruotsi tai englanti, on Maisa-mobiilisovelluksen kielenä automaattisesti suomi.

Jos Maisa-mobiilisovelluksessa haluaa vaihtaa kieltä, onnistuu se Applen iOS laitteilla valitsemalla kieli sovellusasetuksista. Android-laitteilla ei kielivalintaa voi vielä muuttaa. Android-laitteilla Maisa-mobiilisovellus toimii siis aina sillä kielellä, millä mobiililaitettaan käyttää tai mobiililaitteen kielivalinnan ollessa jokin muu kuin suomi, ruotsi tai englanti, on Maisa-mobiilisovelluksen kieli tällöin aina suomi.

Jos kaksi käyttäjää kirjautuu Maisa-sovellukseen samalla mobiililaitteella, tulevat kyseiseen laitteeseen jatkossa molempien käyttäjien push-ilmoitukset. Jos molempien käyttäjien push-ilmoituksia ei jatkossa haluta samaan mobiililaitteeseen, voi laitelinkityksen purkaa.

Tämän laitelinkityksen pystyy purkamaan mobiililaitteella polusta Valikko -> Tilin asetukset -> Omat laitteet. Yksittäisen laitteen linkityksen voi Androidilla poistaa napauttamalla miinusmerkkiä ja iOS-laitteella pyyhkäisemällä vasemmalle. On myös mahdollista ottaa pois ilmoitukset tietyn yksittäisen laitteen osalta polusta Tilin asetukset -> Ilmoitukset -> päällä/pois.

Selaimella laitelinkityksen purkaminen tapahtuu polusta Valikko -> Puolesta-asiointi ja laitteet -> Tarkista laitteet ja sovellukset, jotka näkevät tietosi.

8. Palaute ja yhteydenotot

Jos haluat antaa palautetta Maisan toiminnasta, onnistuu se valikon kautta napsauttamalla Esitä kysymys, ja valitsemalla Palaute Maisan toiminnasta. Voit myös kysyä neuvoa Maisaan liittyvissä asioissa omalta palvelun- tai hoidontarjoajaltasi.