Virhe: Ota evästeet käyttöön kirjautuaksesi Maisa-tilillesi.

Usein Kysytyt Kysymykset

1. Maisa asiakasportaali

Maisa on Apotti-asiakas- ja potilastietojärjestelmää käyttävien kuntien ja HUS Helsingin yliopistollisen sairaalan henkilökohtainen, maksuton ja suojattu digitaalinen kanava ammattilaisen ja kansalaisen välillä. Maisan avulla voit seurata ja vastaanottaa terveyteesi liittyviä tietoja turvallisesti internet-selaimen kautta tai mobiilisti vaikka kännykällä. Maisa-portaalissa voit:

  • Katsoa ja täydentää sosiaali- ja terveystietojasi
  • Tehdä ajanvarauspyyntöjä ja tarkastella tulevia tapahtumia
  • Nähdä terveyttäsi koskevan tilanneyhteenvedon
  • Valmistautua tulevalle käynnille ja vastata kyselyihin
  • Tarkastella tutkimustuloksia
  • Pitää turvallisesti yhteyttä sinua ja/tai asioitasi hoitaviin ammattilaisiin
  • Pyytää reseptien uudistamista Omakannassa
  • Saada terveyttä koskevaa tietoa luotettavista lähteistä

Maisaan voivat kirjautua kaikki HUS Helsingin yliopistollisen sairaalan alueella asuvat yli 13-vuotiaat henkilöt.

Varsinaisia Maisan palveluita voi käyttää sellainen henkilö, joka on asiakkaana Apotti-järjestelmää käyttävässä HUS Helsingin yliopistollisen sairaalan tai Vantaan sosiaali- ja terveyspalvelun yksikössä.

Muutamia poikkeuksia:

  • Voit kirjautua Maisaan, vaikka asut HUS Helsingin yliopistollisen sairaalan ulkopuolella mutta olet jostain syystä asiakkaana/potilaana Apotti-järjestelmää käyttävässä sosiaali- tai terveyspalveluyksikössä.
  • Jos asut HUS Helsingin yliopistollisen sairaalan ulkopuolella mutta alle 12-vuotias lapsesi on asiakkaana Apotti-järjestelmää käyttävässä Vantaan sosiaali- ja terveyspalvelun yksikössä tai HUS:ssa, voit kirjautua Maisaan ja hoitaa lapsesi asioita hänen puolestaan (ks. 4 Puolesta asiointi Maisassa).
  • Jos asut HUS Helsingin yliopistollisen sairaalan ulkopuolella mutta olet Apotti-järjestelmää käyttävän Vantaan sosiaali- ja terveyspalvelun yksikön tai HUS:n asiakkaana olevan täysi-ikäisen henkilön puolesta-asioija (esimerkiksi omaishoitaja), voit kirjautua Maisaan ja hoitaa kyseisen henkilön asioita hänen puolestaan (ks. 4 Puolesta asiointi Maisassa).

Voit kirjautua Maisaan joko internetselaimella osoitteessa www.maisa.fi tai Maisan mobiilisovelluksella, joka on ladattavissa mobiilisovelluskaupasta (Apple AppStore, Google Play kauppa). Kirjautuminen Maisaan tapahtuu vahvaa tunnistautumista käyttäen (pankkitunnukset, mobiilivarmenne, sähköinen henkilökortti).

Voit nähdä sisäänkirjautumisesi jälkeen aloitusnäytön yläosassa useampia Maisa-tilejä. Tämä johtuu siitä, että sinulle on myönnetty puolesta-asiointioikeus toisen henkilön Maisa-tiliin (ks. 4 Puolesta asiointi Maisassa), tai että olet asettanut Omakannassa kiellon tietojesi luovuttamisesta eri rekisterien välillä. Napauttamalla aloitusnäytön eri profiilikuvia pääset siirtymään eri Maisa-tilien välillä.

Muutamia sosiaalihuollon ilmoituksia (ilmoitus lapsen, työikäisen tai iäkkään avuntarpeesta) voidaan jättää anonyymisti ja kirjautumatta.

Maisaan kirjaudutaan vahvaa tunnistautumista käyttäen. Näitä ovat

  • Pankin verkkopankkitunnukset
  • Sähköinen henkilökortti
  • Mobiilivarmenne

Sosiaali- ja terveystietojen pitäminen yksityisinä ja suojattuina on hyvin tärkeää. Toisin kuin perinteinen sähköposti, Maisa-portaalissa tapahtuva viestintä vaatii, että olet kirjautuneena palveluun vahvaa tunnistautumista käyttäen. Vahva tunnistautuminen on kytketty henkilön viralliseen identiteettiin ja väestötietojärjestelmän tietoihin. Näin myös verkossa asioidessa voidaan luottaa siihen, että osapuolet asioivat oikeiden henkilöiden kanssa.

Kaikki 13 vuotta täyttäneet HUS Helsingin yliopistollisen sairaalan alueella asuvat henkilöt voivat kirjautua Maisaan (ks. 1.2 Kuka voi käyttää Maisaa?). Kirjautumista varten kansalaisella tulee olla joko sähköinen henkilökortti (jota käyttäessä tietokoneeseen tarvitaan erillinen kortinlukija), mobiilivarmenne tai pankkitunnukset.

2. Omat tietoni

Voit tarkastella Maisassa esimerkiksi laboratorio- ja röntgentutkimustesi tuloksia. Osa tuloksista saattaa tulla näkyville vasta sen jälkeen, kun ammattilainen on keskustellut tuloksista kanssasi. Tutkimustuloksesi löytyvät ylävalikon Tutki tietojasi -osion alta.

Sosiaalihuollon päätöksiisi pääset esimerkiksi ylävalikon Tutki tietojasi – Sosiaalihuolto – Hakemukset/Yhteydenotot/Päätökset -osion kautta. Uusi päätös luo Maisan etusivulle myös ilmoituksen, jota napsauttamalla pääset suoraan kyseiseen päätökseen.

Voit tarkastella Maisassa esimerkiksi laboratorio- ja röntgentutkimustesi tuloksia. Osa tuloksista saattaa tulla näkyville vasta sen jälkeen, kun ammattilainen on keskustellut tuloksista kanssasi. Tutkimustuloksesi löytyvät ylävalikon Tutki tietojasi -osion alta.

Näet Maisassa Apotti-järjestelmään päivitettyjä tietojasi. Kaikki vanhat tiedot eivät uuteen järjestelmään kuitenkaan siirry. Esimerkiksi lääkitystietosi päivittyvät ajan tasalle ensimmäisen hoitokäyntisi yhteydessä.

Joissain tapauksissa käynnin merkintöjen ja käyntiyhteenvedon siirtyminen Maisaan saattaa tapahtua viiveellä. Jos käyntisi merkinnät eivät ole näkyvissä Maisassa neljän päivän kuluttua käynnistä, voit kysyä puuttuvista merkinnöistä kyseisestä hoito-/palveluyksiköstä.

Näet Maisassa ne HUS alueen julkisen terveydenhuollon tiedot, joita sinulle alkaa kertymään Apotin käytön myötä. Suomessa on valtakunnallisella tasolla linjattu, että Kanta ja Omakanta -palvelut ovat kansallisesti ensisijainen potilastiedon arkisto. Apotti ja Maisa on saumattomasti integroitu näihin palveluihin. Maisan kautta pääset katsomaan myös näitä laajempia historiatietoja Omakannasta, ilman erillisiä kirjautumisia. Nykyisellä rajauksella pyritään selkeyteen ja helppokäyttöisyyteen.

Jos olet pyytänyt itsellesi omia asiakas-/potilaskertomuksiasi, tulevat ne ladattavaksesi ylävalikon Tutki tietojasi – Asiakirjat -osion alle. Kertomukset toimitetaan PDF-tiedostona. Saatat tarvita erillisen lukuohjelman PDF-tiedoston lukemiseen.

Tee pyyntö omien kertomustesi toimittamisesta oman palvelun/hoidontarjoajasi ohjeiden mukaisesti.

Jos olet kieltänyt tietojesi luovuttamisen eri rekisterien välillä, näkyy sinulle sisäänkirjautumisen jälkeen eri tilit eri rekistereille Omakannassa asettamiesi kieltojen mukaisesti. Sisäänkirjauduttuasi valitset, minkä rekisterin tietojasi haluat tarkastella. Rekisterien mukaiset tilisi näkyvät nimesi yläpuolella pyöreinä kuvakkeina.

Eri tilit näkyvät Maisassa samalla tavoin kuin puolesta-asioitavien (esimerkiksi puoliso, vanhempi, lapsi) tilit (ks. 4. Puolesta asiointi Maisassa).

Jos huomaat virheen esimerkiksi käyntiyhteenvedossasi, ole yhteydessä kyseisestä kirjauksesta vastaavaan palvelu- tai hoitoyksikköön.

Viralliset osoitetietosi päivittyvät järjestelmään suoraan Väestörekisterikeskuksesta. Jos haluat lisätä tietoihisi väliaikaisen osoitteen, päivittää puhelinnumeroasi tai sähköpostiosoitettasi onnistuu se ylävalikon Asetukset – Henkilötiedot -osion kautta (ks. 5 Maisan personalisointi).

Voit lisätä tietoihisi yhteyshenkilön/henkilöitä. Yhteyshenkilön lisääminen tapahtuu ylävalikon Asetukset – Henkilötiedot -osion kautta. Napsauttamalla ”Lisää yhteyshenkilö” pääset täyttämään yhteyshenkilön tietoja.

Lisää yhteyshenkilöksi sellaisen henkilön tiedot, kehen toivot otettavan yhteyttä sinua koskevassa hätätilanteessa. Lisää tänne vain sellaisia henkilöitä, joille saa kertoa sinua koskevaa tietoa.

Samassa näkymässä voit myös poistaa lisäämiäsi yhteyshenkilöitä sekä määrittää, kuka lisäämistäsi henkilöistä on ensisijainen yhteyshenkilösi. Alaikäisillä henkilöillä listaan päivittyy Väestörekisterikeskuksesta automaattisesti huoltajien tiedot. Nämä tiedot eivät ole muokattavissa.

3. Maisan toiminnallisuudet

Maisan Viestitoiminto löytyy esimerkiksi etusivun pikalinkeistä tai ylävalikon Ota yhteyttä – Esitä kysymys -osion alta. Täältä voit joko valita ”Hoitoon tai palveluun liittyvä kysymys” tai ”Palaute Maisan toiminnasta” (ks. 8.1 Mihin voin ottaa yhteyttä, jos minulla on lisäkysymyksiä?).

Lähettäessäsi hoitoon tai palveluun liittyvää kysymystä valitse ensimmäisestä alasvetovalikosta kenelle viesti lähetetään. Toisesta alasvetovalikosta valitaan viestin aihe. Voit liittää viestiisi myös liitteitä napsauttamalla ”Liitä tiedosto” -painiketta.

Kaikki vantaalaiset voivat lähettää viestejä oman terveysasemansa tiimille. Tämän lisäksi voit lähettää viestin sellaiseen avohoidon yksikköön, johon sinulla on ollut hoito- tai palvelukontakti korkeintaan kuusi kuukautta aikaisemmin tai johon sinulle on varattu hoito- tai palvelukontakti seuraavien kuuden kuukauden kuluessa ja jossa viestitoiminto on otettu käyttöön. Organisaatiot ovat tehneet omat päätöksensä niistä yksiköistä, joissa viestitoiminto otetaan käyttöön. ”Valitse vastaanottaja” -alasvetovalikosta löydät kaikki sellaiset yksiköt ja ammattihenkilöt, joille voit lähettää viestejä.

Voit varata Maisan kautta aikoja joihinkin sosiaali- ja terveydenhuollon palveluihin. Ajanvaraustoiminnot löytyvät etusivun pikalinkeistä tai esimerkiksi ylävalikon Oma asiointi – Varaa aika -osion alta, josta pääset Ajanvarauskeskukseen.

Terveysasemat

Voit varata kiireettömiä aikoja omalle terveysasemallesi (esimerkiksi terveydenhoitajan ja sairaanhoitajan aikoja). Niiden varaaminen tapahtuu valitsemalla Ajanvarauskeskuksesta Vastaanottokäynti / Puhelu / Ryhmäkäynti. Lääkärin aikoja ei ole automaattisesti varattavissa Maisassa, sillä lääkärin vastaanotto edellyttää hoidon tarpeen arviota.

Aikoja voidaan tarjota varattavaksi myös ajanvaraustiketillä. Saat ilmoituksen uudesta avoimesta tiketistä Maisassa määrittelemiesi ilmoitusasetusten mukaan (ks. 5. Maisan personalisointi). Uusi tiketti näkyy myös Maisan etusivun ilmoituksissa, jota napsauttamalla pääset suoraan ajanvaraustoimintoon. Tiketti näkyy Ajanvarauskeskuksen yläosassa.

Neuvolat

Neuvolan ensikäynnin ajanvaraus on tarkoitettu ensimmäistä raskausajan neuvolakäyntiään varaavalle odottavalle äidille. Ajanvarausnäkymä tulee näkyviin, kun olet ensin vastannut muutamaan tarkentavaan kysymykseen. Äitiysneuvolan ensimmäinen käynti varataan valitsemalla Ajanvarauskeskuksen oikeasta sivupalkista Varaa neuvolan ensikäynti.

Kun olet jo asioinut neuvolassa, ovat seuraavat ajat varattavissasi Ajanvarauskeskuksen etusivulta.

Koulu- ja opiskeluterveydenhuolto

Jos kuulut kouluterveydenhuollon piiriin ja haluat varata ajan terveystarkastukseen, ole yhteydessä oman koulusi kouluterveydenhoitajaan esimerkiksi Maisan Viesti-toiminnon avulla. Terveydenhoitajasi voi lähettää sinulle Maisaan ajanvaraustiketin, jolla voit varata itsellesi (tai huoltaja lapselleen puolesta-asioinnin kautta, (ks. 4 Puolesta asiointi Maisassa) ajan Maisan Ajanvarauskeskuksen kautta

Jos kuulut opiskeluterveydenhuollon piiriin, ovat jotkin opiskeluterveydenhuollon ajat varattavissasi Maisan Ajanvarauskeskuksessa. Tällaisia aikoja voivat olla esimerkiksi ensimmäisen opiskeluvuoden terveystarkastus. Jos et löydä tarvitsemaasi aikaa Ajanvarauskeskuksesta, ole yhteydessä omaan opiskeluterveydenhoitajaasi esimerkiksi Maisan Viesti-toiminnon avulla

Sosiaalihuolto

Joihinkin sosiaalihuollon palveluihin (kuten koulukuraattori sekä jotkin lapsiperheiden ja työikäisten palvelut) varattavat ajat ovat tarjolla kaikille, eikä ajan varaaminen vaadi Maisaan kirjautumista. Näitä aikoja pääsee varaamaan oman kunnan internetsivujen kautta sekä Maisan Ajanvarauskeskuksesta (ylävalikon Oma asiointi – Varaa aika -osion kautta, josta valitaan oikeassa sivupalkista löytyvä ”Sosiaalihuollon avoin ajanvaraus” -linkki). Jos tarvitsemaasi palveluun ei löydy aikoja tämän sivun kautta, ei aika ole varattavissa ilman ajanvaraustikettiä. Jos et löydä ajanvaraustikettiä Maisan Ajanvarauskeskuksesta (ks. ohje alla), ole yhteydessä kyseiseen palveluyksikköön.

Aikoja voidaan tarjota varattavaksi myös ajanvaraustiketillä. Saat ilmoituksen uudesta avoimesta tiketistä Maisassa määrittelemiesi ilmoitusasetusten mukaan (ks. 5. Maisan personalisointi). Uusi tiketti näkyy myös Maisan etusivun ilmoituksissa, jota napsauttamalla pääset suoraan ajanvaraustoimintoon. Tiketti näkyy Ajanvarauskeskuksen yläosassa.

Erikoissairaanhoito

Erikoissairaanhoito voi tarjota aikaa varattavaksi lähettämällä sinulle ajanvaraustiketin Maisaan. Saat ilmoituksen uudesta avoimesta tiketistä Maisassa määrittelemiesi ilmoitusasetusten mukaan (ks. 5. Maisan personalisointi). Uusi tiketti näkyy myös Maisan etusivun ilmoituksissa, jota napsauttamalla pääset suoraan ajanvaraustoimintoon. Tiketti näkyy Ajanvarauskeskuksen yläosassa.

Suun terveydenhuolto

Suun terveydenhuollon ajat tulevat varattaviksi Maisaan vuoden 2020 aikana.

Kun varaat itsellesi aikaa Maisassa, voit asettaa itsesi peruutusaikajonoon. Tämä vaihtoehto on saatavilla sellaisten ajanvarausten yhteydessä, joissa kyseinen toiminto on käytössä.

Ollessasi peruutusaikajonossa, voidaan sinulle tarjota vapautunutta aikaa silloin, jos vapautunut aika on vähintään kolme päivää ennen alkuperäistä ajanvaraustasi. Tarjottu aika tulee näkyville Maisaan, jossa voit joko hyväksyä tai hylätä tarjouksen. Tarjous on voimassa 15 tuntia. Tarjouksen hylkääminen ei poista sinua peruutusaikajonosta, ja voit edelleen vastaanottaa tarjouksia mahdollisista peruutusajoista.

Jos haluat saada tekstiviesti ja/tai sähköposti-ilmoituksen saapuneesta peruutusaikatarjouksesta, käy asettamassa halutut ilmoitusasetukset (ks. 5. Maisan personalisointi).

Voit valmistautua tulevalle käynnillesi tämän toiminnon kautta. Valmistaudu käynnille -toimintoon pääset joko Maisan etusivun Tehtäväluettelosta kyseisen käynnin kohdalla olevasta ”Valmistaudu käynnille” -linkistä tai ylävalikon Tutki tietoja – Omat tapahtumat – Tulevat tapahtumat -osiosta.

Tämä toiminto ohjaa sinut tarkastamaan mm. yhteystietosi, nykyisen lääkityksesi, allergiasi sekä ajankohtaiset diagnoosisi. Jos ammattilainen on lähettänyt sinulle täytettäväksi kyselyitä tai esitietolomakkeita tähän käyntiin liittyen, ohjaa toiminto sinut täyttämään kyseiset lomakkeet.

Oirekysely helpottaa asiointia terveydenhuollon ammattilaisen kanssa ja voi korvata vastaanottokäynnin. Ilmoittamiesi vastaustesi perusteella ammattilainen tekee arvion hoidon tarpeesta sekä tarvittavista jatkotoimenpiteistä. Tarvittaessa sinulle varataan vastaanottokäynti. Pääset Oirekysely -toimintoon esimerkiksi ylävalikon Oma asiointi – Täytä oirekysely -valikosta.

Tällä hetkellä Oirekyselyä voi käyttää seuraavien oireiden yhteydessä:

  • Hammassärky

Oirekysely etenee antamiesi vastausten perusteella.

Voit tehdä Maisan kautta reseptisi uusimispyynnön. Tämä toiminto löytyy ylävalikon Oma asiointi – Tee reseptin uusimispyyntö -valikosta. Reseptin uusimispyyntö tehdään Omakanta-sivuston kautta. Napsauttamalla ”Siirry Omakanta-sivustolle” -linkkiä siirryt suoraan oikealle sivulle. Sinun ei tarvitse kirjautua erikseen Omakantaan.

Ks. myös: 5.4 Saanko ilmoituksen uusista resepteistä?

Ylävalikon Muut palvelut – Terveyskirjasto -osion kautta pääset hakemaan luotettavaa ja ajantasaista tietoa esimerkiksi rokotteisiin, lääkitykseen ja diagnooseihin liittyen.

Jos sinulla on jo aktiivinen asiakkuus sosiaalihuollon yksikössä, voit lähettää kyseiseen yksikköön viestin Ota yhteyttä – Viestit -toiminnon kautta (ks. 3.1 Miten ja kenelle voin lähettää viestin?).

Jos haluat ottaa yhteyttä sosiaalihuoltoon tai tehdä sosiaalihuollon hakemuksen, onnistuu se esimerkiksi Oma asiointi – Tee hakemus tai ota yhteyttä sosiaalihuoltoon -osion kautta. Napsauttamalla Tee hakemus/yhteydenotto -painiketta pääset tekemään uuden hakemuksen tai yhteydenoton.

Et voi. Velkaneuvonta ei ole osa Maisan toiminnallisuuksia.

Sosiaalisen luoton hakemus ei ole saatavilla Maisassa automaattisesti. Sinun täytyy olla ensin yhteydessä Sosiaalihuoltoon, jossa tehdään päätös asiaan liittyen.

Aina saatavilla olevat kyselyt

Maisassa on muutamia aina saatavilla olevia kyselylomakkeita, esimerkiksi Tyypin 2 diabeteksen sairastumisriskin arviointilomake. Voit täyttää aina satavilla olevan kyselyn ja lähettää vastaukset ammattilaiselle. Tulokset lähetettyäsi vastaukset tallentuvat osaksi potilas/asiakastietojasi. Ammattilainen ei ole sinuun yhteydessä automaattisesti täytettyäsi aina saatavilla olevan kyselyn. Jos sinulle herää huoli omasta tilanteestasi kyselyyn vastattuasi, tulee sinun olla yhteydessä hoidon-/palveluntarjoajaan esimerkiksi Maisan Viesti -toiminnon kautta.

Aina saatavilla olevat kyselylomakkeet löytyvät ylävalikon Oma asiointi – Täytä itsearvioinnit ja kyselylomakkeet -osion alta.

Hoito/palvelukontaktiin liittyvät kyselyt

Ammattilainen voi lähettää sinulle Maisaan täytettäväksi erilaisia esitieto- ja kyselylomakkeita esimerkiksi tulevaan käyntiisi tai olemassa olevaan hoitokontaktiisi liittyen. Kun täytät kyselylomakkeen jo ennen tulevaa käyntiäsi, ovat tiedot ammattilaisen käytettävissä hyvissä ajoin. Lisäksi vastauksesi pysyvät tallessa omissa potilas-/asiakastiedoissasi.

Ammattilaisen lähettämät kyselylomakkeet löytyvät ylävalikon Oma asiointi – Täytä itsearvioinnit ja kyselylomakkeet -osion alta. Uusi kyselylomake luo myös ilmoituksen Maisan etusivulle, jota napsauttamalla pääset täyttämään lähetettyä kyselyä. Jos kyselylomake on liitetty osaksi tulevaa käyntiäsi, pääset täyttämään kyselyä myös etusivun ”Valmistaudu tulevalle käynnille” -ilmoituksen kautta.

Mitä tarkoittaa ”Suostumus yhteydenottoon mahdollisista tulevista tieteellisistä tutkimuksista”?

Aina saatavilla olevien kyselyiden listasta löytyy Suostumus yhteydenottoon mahdollisista tulevista tieteellisistä tutkimuksista -lomake. Tällä lomakkeella voit antaa suostumuksesi yhteydenottoon tuleviin tieteellisiin tutkimuksiin liittyen. Samalla lomakkeella pystyt tarvittaessa myös perumaan aiemmin antamasi suostumuksesi.

Jos annat suostumuksesi yhteydenottoon, näkyy antamasi suostumuksesi potilas/asiakastiedoissasi.

Ammattilainen voi lähettää sinulle Maisaan täytettäväksi erilaisia Seurantalomakkeita. Tällaisia voivat olla esimerkiksi verenpaine- tai verensokeriseurantalomakkeet. Pystyt täyttämään omaseurantaa helposti sinulle sopivana ajankohtana, kirjaamasi tulokset siirtyvät automaattisesti ammattilaiselle ja tallentuvat osaksi potilas-/asiakastietojasi.

Seurantalomakkeet löytyvät ylävalikon Oma asiointi – Täytä Seurantalomakkeet -osion kautta. Uusi seurantalomake luo myös ilmoituksen etusivulle, jota napsauttamalla pääset täyttämään omaseurantaa.

Kun ammattilainen on määrännyt sinulle seurantalomakkeen täytettäväksi, voit halutessasi hyödyntää Apple Terveys ja Google Fit -sovelluksia tulosten syöttämisessä Maisaan. Sovelluksen linkittäminen Maisaan tapahtuu Maisan mobiilisovelluksessa, jossa pääset tekemään linkityksen avatessasi sovelluksen aloitusnäytöltä Seurannat-toiminnon.

Videovastaanotto voi joissain tapauksissa korvata tavallisen vastaanottokäynnin. Videovastaanotossa yhteys potilaan/asiakkaan ja ammattilaisen väille muodostetaan käyttämällä Maisan Videovastaanotto -toiminnallisuutta. Pääset käyttämään tätä toimintoa sen jälkeen, kun ammattilainen on varannut sinulle Videovastaanoton. Toiminto löytyy joko ylävalikon Tutki tietojasi – Omat tapahtumat – Tiedot – Siirry tästä videovastaanotolle -valikoiden kautta, tai etusivun Seuraava vastaanottoaika -ilmoituksen kautta.

Miten muodostan yhteyden Videovastaanotolle?

Suosittelemme käyttämään Google Chrome tai Firefox-selainta. Muita selaimia käytettäessä selain saattaa vaatia Maisa Videovastaanotto-sovelluksen lataamista. Tällaisessa tapauksessa lataa sovellus ENNEN videovastaanotolle liittymistä.

Jos Videovastaanoton selainikkuna ei aukea automaattisesti, tulee sinun sallia selaimesi ponnahdusikkunat. Eri selaimilla tämä tapahtuu hieman eri tavalla (napsauttamalla käyttämäsi selaimen nimeä pääset kyseisen selaimen ohjeisiin: Google Chrome, Internet Explorer, Microsoft Edge, Mozilla Firefox). Jos et saa Videovastaanottoa toimimaan käyttämälläsi selaimella, kokeile toista selainta.

Yhteys Videovastaanotolle muodostuu automaattisesti, kun napsautat ”Siirry tästä videovastaanotolle” -linkkiä. Yhteys aukeaa erilliseen selainikkunaan. Jos ammattilainen ei ole vielä kirjautuneena Videovastaanotolle, odota hetki. Yhteys muodostuu automaattisesti ammattilaisen kirjauduttua.

Tietokoneesi saattaa kysyä lupaa kameran ja mikrofonin käyttöön. Sinun tulee antaa näihin lupa, jotta Videovastaanotolla ovat äänet sekä kuva käytössä.

Jotkut selaimet saattavat vaatia lisäosan lataamista Videovastaanoton käyttämiseksi.

Osallistuaksesi Videovastaanotolle mobiililaitteellasi tulee sinun ladata ilmainen Maisa Videovastaanotto -sovellus (Apple AppStore, Google Play kauppa). Lataa sovellus ENNEN Videokäynnille liittymistä. Kun Maisa Videovastaanotto -sovellus on ladattu mobiililaitteellesi, ei sinun tarvitse käynnistää sitä erikseen – Maisa Videovastaanotto aukeaa automaattisesti, kun Videovastaanotto aloitetaan.

Miksi Videovastaanotolla ei kuulu äänet?

Tarkista, että tietokoneessasi on äänet päällä ja äänitaso tarpeeksi korkealla. Tarkista, että Videovastaanoton äänet ovat päällä eikä mikrofoni ole mykistetty.

Miksi Videovastaanoton kuva ei näy?

Tarkista, että tietokoneesi kamera ei ole peitettynä. Jos käytät tietokoneeseen liitettävää kameraa, tarkista, että johdot ovat kunnolla liitettyinä.

Mitä teen, jos Videovastaanotto ei yrityksistäni huolimatta toimi?

Jos et yrityksistäsi huolimatta saa Videovastaanottoa toimimaan, ole yhteydessä yksikköön, johon Videovastaanoton ajanvaraus oli tehty.

4. Puolesta asiointi Maisassa

Täysi-ikäinen ja täysivaltainen henkilö voi antaa toiselle täysi-ikäiselle henkilölle puolesta-asiointi oikeudet Maisa-tiliinsä. Puolesta-asioinnin laajuudesta riippuen valtuutettu henkilö voi esimerkiksi tarkastella ja lähettää viestejä ja varata aikoja.

Kun annat toiselle täysi-ikäiselle henkilölle puolesta-asioinnin valtuudet omaan Maisa-tiliisi, määrittelet samalla haluamasi puolesta-asioinnin laajuuden:

  • Täydet oikeudet: valtuutetulla on samat oikeudet kuin sinulla itselläsi
  • Ajanvaraukset ja viestit: valtuutettu ei näe esimerkiksi diagnoosejasi tai lääkityslistaa, mutta voi varata puolestasi aikoja ja lähettää viestejä
  • Vain lukuoikeudet: valtuutettu näkee kaiken, mutta ei voi varata aikoja tai lähettää viestejä

Kun haluat antaa toiselle täysi-ikäiselle henkilölle puolesta-asiointioikeudet omaan Maisa-tiliisi, toimi näin:

Mene yläpalkin Asetukset-valikkoon ja valitse Puolesta-asioinnin hallinta. Napsauta myös seuraavassa näkymässä Puolesta-asioinnin hallinta -painiketta. Paina sitten otsikon Kuka voi tarkastella tietojani? alta +ANNA PUOLESTA-ASIOINTIOIKEUS -linkkiä. Täytä henkilön nimi ja sähköpostiosoite. Valitse sitten napsauttamalla, minkälaisen käyttöoikeuden haluat antaa. Paina lopuksi Lähetä kutsu -painiketta.

Valitsemasi henkilö saa sähköpostiinsa kutsun. Viestin saatuaan hänen täytyy painaa viestin sisältämää Hyväksy kutsu -painiketta. Napsautus vie hänet Maisan kirjautumissivulle. Kirjauduttuaan hänen täytyy syöttää sinun syntymäaikasi. Siten hän todistaa tuntevansa sinut.

HUOM! Kutsu on siis lähetettävä sen henkilön Maisa-tililtä, jonka Maisa-tiliin puolesta-asiointioikeus halutaan antaa. Puolesta-asioija ei pysty itse oman tilinsä kautta pyytämään puolesta-asiointioikeuksia.

Voit tehdä valtuutuksen myös omassa sosiaali- tai terveydenhuollon yksikössäsi.

Vain siinä tapauksessa, että toinen henkilö on antanut sinulle valtuudet asioida hänen puolestaan. (Ks. 4.1 Mitä puolesta-asiointi tarkoittaa?

Et voi. Maisa on suoraan yhteydessä omiin sosiaali- ja terveyspalveluiden tietoihisi. Oman tilisi kautta kysyessäsi tiedot tallentuvat sinun tietoihisi, eivätkä siis tässä tapauksessa oikean henkilön tietoihin.

Ei voi. Sosiaali- ja terveystiedot ovat henkilökohtaisia, joten jokaisella on oltava oma Maisa-tili. Voitte kuitenkin antaa toisillenne puolesta-asiointi valtuudet. (Ks. 4.1 Mitä puolesta-asiointi tarkoittaa? ja 4.3 Miten annan toiselle henkilölle puolesta-asiointioikeudet Maisaani?)

Huoltaja voi asioida Maisassa alle 12-vuotiaan lapsensa puolesta. Huoltajan oikeus asioida lapsensa puolesta tarkastetaan jokaisella kirjautumiskerralla Suomi.fi Valtuudet-palvelusta. Maisa-palvelu noudattaa ikärajoissa kansallisia linjauksia.

Asioidessasi Maisassa alle 12-vuotiaan lapsesi puolesta kirjaudut Maisaan omana itsenäsi. Sisäänkirjautumisen jälkeen valitset sivun ylälaidasta lapsesi tilin kuvakkeen, jota napsauttamalla pääset siirtymään lapsen Maisaan.

Voit kirjautua Maisaan ja hoitaa lapsesi asioita hänen puolestaan myös silloin, jos asut HUS Helsingin yliopistollisen sairaalan ulkopuolella mutta alle 12-vuotias lapsesi on asiakkaana HUS:ssa.

13–17-vuotiaat lapset ja nuoret asioivat Maisassa vain omilla tunnuksillaan (ks. 1.3 Miten Maisaan kirjaudutaan? ja 1.4 Mitä tarkoittaa vahva tunnistautuminen?).

Yhteishuoltajuudessa on kyse huollonjakosopimuksesta. Jos huollonjakosopimukseen sisältyy sopimus tai määräys, jossa otetaan kantaa muihinkin kuin lapsen asumiseen liittyviin asioihin, huoltaja ei voi asioida palvelussa lapsensa puolesta.

5. Maisan personalisointi

Ylävalikon Asetukset-osion kautta pääset muokkaamaan henkilökohtaisia tietojasi ja asetuksiasi:

Henkilötiedot -osiossa voit päivittää esimerkiksi väliaikaiset osoitetiedot ja siviilisäätysi. Ilmoitusasetukset -osiossa voit määritellä, miten haluat saada Maisa-ilmoituksia esimerkiksi ajanvaraukseen ja viestintään liittyen.

Mukauta-osiossa näet esimerkiksi kenen tietoja voit tarkastella ja kuka voi tarkastella sinun tietojasi (ks. 4 Puolesta asiointi Maisassa).

Maisan sisältö ja näkymät vaihtelevat käyttäjäkohtaisesti, sillä Maisa on suoraan yhteydessä potilas- ja asiakastietoihisi. Esimerkiksi erilaiset palvelukontaktit määrittelevät, millaisia ajanvaraus -ja yhteydenottotapoja sinulla on käytettävänäsi. Jotkin Maisan toiminnoista saattavat olla näkyvillä vain tietyille potilas- tai asiakasryhmille (esimerkiksi Neuvolan ensikäynnin ajanvaraus).

Ylävalikosta Asetukset-osion alta löydät Ilmoitusasetukset, mistä pääset muokkaamaan sinulle lähetettäviä Maisa-ilmoituksia ja postia.

Voit saada Maisa-ilmoituksia sähköpostitse ja tekstiviestitse. Ilmoitusasetuksissa voit itse määritellä missä muodossa haluat ilmoitusten tulevan ja mistä aiheista. Halutessasi voit poistaa kaikki Maisa-ilmoitukset, jolloin ainoat ilmoitukset mitkä saat ovat sähköpostitse lähetettävät Puolesta-asiointikutsun vahvistus ja Ilmoitus yhteystietojen muutoksesta.

Ajanvarauksista lähetetään aina ajanvarauskirje. Tätä toimintoa et pysty poistamaan käytöstä. Halutessasi voit kieltäytyä vastaanottamasta kirjeitse lähetettäviä joukkoviestejä ja viestinnän hallintaa koskevia kirjeitä.

Reseptin uudistamispyyntö Omakannan kautta

Kun teet sähköisen reseptin uusimispyynnön Maisan kautta, Maisa ohjaa sinut automaattisesti Omakanta-palveluun ilman erillistä kirjautumista (ks. 3.6 Voinko uusia reseptin Maisan kautta?). Jos haluat saada ilmoituksen, kun resepti on uusittu, tulee tätä koskevat asetukset tehdä Omakannan ohjeen mukaisesti reseptin uusimispyyntöä tehdessä.

Reseptin uudistaminen palvelukontaktin yhteydessä

Maisassa voit määritellä, saatko ilmoituksen Apotissa tehtävistä, muista kuin Omakannan kautta tehdyistä reseptien uusimisista. Tällaisia ovat esimerkiksi käynnin tai hoitopuhelun aikana tehtävät reseptin uusimiset. Tämän asetuksen voit tehdä ylävalikon Asetukset – Ilmoitusasetukset – Terveys – Reseptin uusiminen -osion alta.

Voit määrittää sen henkilön, jonka puolesta asioit, viesteistä saamasi ilmoitusasetukset ylävalikon Asetukset - Ilmoitusasetukset -osion kautta. Kun napsautat rastin kohtaan "Käytä kaikissa kertomuksissa, joihin minulla on käyttöoikeus" saat vastaavat ilmoitukset puolesta-asioitavasi tilistä kuin omastasi.

Jos haluat määrittää erilaiset asetukset toiselle asiakkaalle, jonka tietoihin sinulla on käyttöoikeus, mene asiakkaan kertomukseen ja päivitä ja tallenna Ilmoitusasetukset-sivu.

Kyllä voit. Selaimella kielivalintaa voi vaihtaa sivun oikeassa ylälaidassa. Vaihtoehtoina ovat suomi, ruotsi ja englanti.

Katso myös: 7.5 Voinko muokata Maisa-mobiilisovelluksen kielivalintaa?

6. Maisan käyttö

Sosiaali- ja terveystietojen pitäminen yksityisinä ja suojattuina on hyvin tärkeää. Tietojen käyttöön selaimella vaaditaan vahva tunnistautuminen (Ks. 1.3 Miten Maisaan kirjaudutaan?).

Maisa on sähköinen palvelu, joka mahdollistaa pääsyn omiin sosiaali- ja terveydenhuollon asiakas- ja potilastietoihin. Lisäksi se mahdollistaa muun muassa turvallisen viestinvaihdon sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden kanssa kiireettömissä asioissa.

Tarkemmin Maisan tietosuojakäytännöstä voit lukea Maisan Tietosuojakäytäntö-osiosta, jonka linkin löydät Maisan etusivun alalaidasta.

Tarvitset Maisan käyttämiseen tietokoneen tai mobiililaitteen sekä internetyhteyden. Maisa toimii varmimmin uusimpaan versioon päivitetyillä selaimilla. Suosittelemme käyttämään Google Chrome, Microsoft Edge, Firefox tai Safari-selainta. Jos osallistut Maisassa Videovastaanotolle, suosittelemme käyttämään Google Chromea tai Firefox-selainta (ks. 3.13 Mikä on Videovastaanotto?).

Maisan mobiilisovellus toimii Android ja iOS käyttöjärjestelmillä (iOS 10.0 tai tätä uudempi versio, Android 6.0 tai tätä uudempi versio) varustetuilla mobiililaitteilla, ja voit ladata sovelluksen laitteesi sovelluskaupasta (Apple AppStore, Google Play kauppa).

Liikkuessasi Maisassa suosittelemme käyttämään portaalin omia navigointipainikkeita. Joissain tilanteissa esimerkiksi selaimen oman palaa-painikkeen käyttäminen aiheuttaa virheilmoituksen.

Sinut kirjataan automaattisesti ulos Maisasta, jos portaali on käyttämättä yli 30 minuuttia. Portaali huomauttaa aikarajan täyttymisestä ennen uloskirjaamista.

Joskus uloskirjaus voi johtua palvelimen virhetilanteesta. Tällöin voit kirjautua sisään uudelleen ja jatkaa asioimista normaalisti.

Ks. 1.2 Kuka voi käyttää Maisaa?

Jos et voi kirjautua Maisaan voi se johtua siitä, että et ole asiakkaana Vantaan sairaanhoitopiirin tai HUS Helsingin yliopistollisen sairaalan Apotti-järjestelmää käyttävässä palvelu- tai hoitoyksikössä.

Jos olet potilaana/asiakkaana Vantaan sairaanhoitopiirin tai HUS Helsingin yliopistollisen sairaalan Apotti-järjestelmää käyttävässä palvelu- tai hoitoyksikössä eikä sisäänkirjautuminen onnistu:

  • Tarkista, että olet valinnut oikean tunnistautumispalvelun (esimerkiksi oikean pankin). Jos ongelma on tunnustetietojen antamisessa (kuten pankkitunnisteessa), ole yhteydessä kyseisen palvelun tarjoajaan.
  • Jos ongelmia ilmenee Maisaan kirjautumisvaiheessa, niin ongelma voi olla tunnistautumispalvelussa. Maisaan kirjaudutaan vahvaa tunnistautumista käyttäen (ks. 1.4 Mitä tarkoittaa vahva tunnistautuminen?), ja tämän toiminnan Maisalle tarjoaa Suomi.fi-tunnistautumispalvelu. Tunnistautumiseen liittyvissä ongelmissa voit olla yhteydessä Kansalaisneuvontaan (www.kansalaisneuvonta.fi, puh. 0295 000).
  • Maisassa saattaa olla hetkellinen huoltokatko, jonka aikana Maisa ei ole käytettävissä. Yritä kirjautua hetken päästä uudelleen.

Tietyissä häiriökäyttäytymistapauksissa asiakkaalta voidaan evätä pääsy Maisaan.

Pääset kirjautumaan Maisaan ainoastaan hyväksymällä Maisan Käyttöehdot. Jos hylkäät Käyttöehdot, Maisa-tilisi inaktivoidaan. Saadaksesi tilin taas käyttöön, tulee sinun olla yhteydessä hoidon/palveluntarjoajaasi.

Lopeta Maisan käyttö aina kirjautumalla ulos palvelusta. Kirjaudu ulos Maisan sovellusversiosta napsauttamalla oikean yläkulman ”Kirjaudu ulos” -painiketta. Muista tyhjentää myös välimuisti ja sivuhistoria sekä sulkea kaikki selainikkunat. Maisan mobiilisovelluksesta kirjaudutaan ulos sovelluksen oikeasta yläkulmasta löytyvän kolmen pisteen kautta. Pisteitä koskettamalla aukeaa valikko, josta valitaan ”Kirjaudu ulos”.

Jos haluat lopettaa (inaktivoida) Maisa-tilisi, ole yhteydessä omaan sosiaali- tai terveydenhuollon yksikköösi.

7. Maisan mobiilisovellus

Maisan mobiilisovellus toimii Android ja iOS käyttöjärjestelmillä (iOS 10.0 tai tätä uudempi versio, Android 6.0 tai tätä uudempi versio) varustetuilla mobiililaitteilla (puhelimet, tablet-laitteet).

Ennen ensimmäistä kirjautumista Maisan mobiilisovellukseen sinun tulee ladata sovellus laitteesi sovelluskaupasta (Apple AppStore, Google Play kauppa).

Ensimmäinen kirjautuminen Maisan mobiilisovellukseen tapahtuu vahvaa tunnistautumista käyttämällä (ks. 1.4 Mitä tarkoittaa vahva tunnistautuminen?). Voit halutessasi ottaa käyttöön biometrisen tunnistautumisen (sormenjälki, FaceID) ensimmäisen kirjautumisesi jälkeen.

Maisan mobiilisovelluksessa on saatavilla laaja valikoima Maisan toimintoja. Näitä ovat esimerkiksi

  • Viestien lähetys ja vastaanotto
  • Ajanvaraus
  • Kyselyihin vastaaminen
  • Seurantalomakkeiden täyttäminen
  • Tutkimustulosten tarkastelu
  • Erilaisten muistutusten vastaanottaminen

Kaikkia Maisa-portaalin toimintoja ei ole saatavissa mobiilisovelluksessa. Mobiilisovelluksessa et voi esimerkiksi muokata Ilmoitusasetuksiasi. (Ks. 5.3 Miten voin muokata Ilmoitusasetuksiani?)

Maisan mobiilisovelluksen ilmoitukset saat päälle tai pois päältä sovelluksen Tilin asetukset -valikon alta. Palveluilmoitukset -kohdassa voit kytkeä ilmoitukset joko päälle tai pois. Se, mitä ilmoituksia mobiililaitteeseesi tulee, riippuu Maisa-portaalissa tekemistäsi asetuksista. (Ks. 5.3 Miten voin muokata Ilmoitusasetuksiani?)

Jos olet ottanut Maisan mobiilisovelluksen kuvakaappaukset käyttöön sovelluksen sovellusasetuksista, piilottaa tämä Maisa-sovelluksen mobiililaitteesi viimeksi käytettyjen sovellusten luettelosta. Tämä voi vaikuttaa Maisan mobiilisovellukseen kirjautumiseen silloin, kun käytät vahvaa tunnistautumista. Sormenjälki-, tunnuskoodi- ja Face ID -kirjautumisiin tämä ei vaikuta.

Maisa-mobiilisovellus toimii samalla kielellä, millä mobiililaitetta käytetään. Jos mobiililaitteen kielenä on jokin muu kuin suomi, ruotsi tai englanti, on Maisa-mobiilisovelluksen kielenä automaattisesti suomi.

Jos Maisa-mobiilisovelluksessa haluaa vaihtaa kieltä, onnistuu se Applen iOS laitteilla valitsemalla kieli sovellusasetuksista. Android-laitteilla ei kielivalintaa voi vielä muuttaa. Android-laitteilla Maisa-mobiilisovellus toimii siis aina sillä kielellä, millä mobiililaitettaan käyttää tai mobiililaitteen kielivalinnan ollessa jokin muu kuin suomi, ruotsi tai englanti, on Maisa-mobiilisovelluksen kieli tällöin aina suomi.

8. Palaute ja yhteydenotot

Jos haluat antaa palautetta Maisan toiminnasta, onnistuu se ylävalikon Ota yhteyttä – Palaute Maisan toiminnasta -valikon kautta. Voit myös kysyä neuvoa Maisaan liittyvissä asioissa omalta palvelun- tai hoidontarjoajaltasi.